RECENZIA: Nihad Sirees - Ticho a vrava (Odeon, 2014)

HODNOTENIE:  ****

"- Připomínám vám, že si mužete zvolit mezi dvěma, pouze mezi dvěma možnostmi: buď vřava moci, jak jste to nazval sám, anebo ticho. A vy teď víte, co mám tím slovem "ticho" na mysli. -
- Ale já přece v tichu už žiju! -
- To možná, dnes ale otevíráme novou kapitolu - myslete na svoju matku! -" (s.137).

Fathi Chinn je hlavný hrdina príbehu, v ktorom sa premiešava Orwellov kultový román 1984, Kafkov Proces, politický režim v Severnej Kórei a disidentský život v bývalom Československu
Príbeh sa odohráva v jednej nemenovanej arabskej krajine, ktorej vládne veľký diktátor. Jeho meno nepoznáme. Už otec Faitha Chinna, Abdelhamid, mal problémy s režimom a stal sa jeho obeťou. Ratiba, Faithiova mama, rezignovala na akýkoľvek vzdor a o pár dní ju čaká svadba s jedným z najvyšších predstaviteľov štátu Hailom Hassanom. A potom je tu ešte Samira, Faithiova sestra, ktorá ukrýva svoju inteligenciu, aby sa nestala pre ostatných v krajine podozrivou. Faithi Chinn je režimom tolerovaný, lebo je slávny a obľúbený básnik, no jeho tvorba už nesmie oficiálne vychádzať. Vodca sa rozhodne, že ho získa na svoju stranu...

"- Jinými slovy, dávate mi na výběr mezi tichem kriminálu, nebo vřavou moci. -
 - To, čeho se za vás nejvíc obávám - je ticho hrobu.- " (s.136).

Faithiovi už nemajú čo vziať. Z profesionálneho hľadiska je odstavený, rodinu zatiaľ nemá. Občas sa stretne s krásnou rozvedenou ženou menom Lama, s ktorou medzi štyrmi stenami bojujú s režimom. Po svojom. Humorom a sexom: "Sex byl pro nás útočištěm a, troufám si říct, i určitým zpusobem, jak jim vzdorovat. Pak jsme se navzájem otírali mokrými ručníky a při tom vtipkovali na jejich účet." (s.85).

Výborný román, ktorý dokáže nielen pobaviť, ale aj varovať. Drsné policajné výsluchy, tragikomické oslavné demonštrácie Veľkého vodcu, atmosféra strachu...