nedeľa 3. decembra 2017

RECENZIA: Jeffrey Archer - Cesta slávy (Ikar, 2010)

HODNOTENIE:  ****

"Neuplynula ani hodina a Finch už nevládal klásť nohu pred nohu. Zastal, odkrútil ventil na druhej kyslíkovej fľaši, no podarilo sa mu urobiť len niekoľko krokov. Zahrešil pri myšlienke, ako málo mu chýbalo do nesmrteľnosti. Pozrel na výškomer.
8 488. Iba 350 metrov od miesta, kde si mohol podať ruku s Bohom.
Zdvihol zrak k ligotavému vrcholu, vybral si z úst náustok a skríkol: - Čakala si na Malloryho, však? - Ale zajtra som tu zasa! -" (s.196)

George Mallory bol v roku 1924 veľmi blízko k tomu, aby sa dostal na Mount Everest ako prvý. Chýbalo mu pravdepodobne nejakých tridsať metrov. Aj keď napokon tento triumf bol dopriaty inému Britovi,Edmundovi Hillarymu, Mallory zostal pre mnohých ľudí skutočným hrdinom. Kto bol tento zaujímavý chlapík?

George Mallory sa narodil v roku 1886. Lezenie mal v krvi už od detstva. Ako desaťročný prekvapil všetkých svojich rovesníkov tým, že si na horolezeckom tábore hľadal zakaždým nové cestičky a v cieli bol vždy ako prvý. Jeho najlepším priateľom v detstve bol Guy Bullock, ktorý žil v Georgeovom tieni, no nikdy s tým nemal problém.
Malloryho príchod na univerzitu bol veľmi originálny. Spustil sa zo strechy priamo do auly, aby stihol zápis. Ihneď sa začlenil do univerzitného horolezeckého krúžku, v ktorom od začiatku atakoval najlepších. Ďalší členovia klubu patrili v tom čase k svetovej horolezeckej špičke: Geoffrey Young, Howard Somervell, Noel Odell... Ak chce človek v živote napredovať, potrebuje mať rivala, ktorý ho bude svojimi výkonmi neustále posúvať dopredu. Takýmto človekom bol pre Malloryho George Finch
Mallory však nebol len špičkový horolezec, ale aj milujúci manžela a otec troch detí. Mnohé jeho názory boli pokrokové. Bol presvedčený o tom, že ženy a muži sú rovnocennými bytosťami a preto by aj ženy mali mať právo na univerzitné vzdelanie, mali by mať právo voliť a poberať za svoju prácu rovnakú mzdu ako muži. Veľa a rád čítal a nikdy neprestal snívať o to, že Mont Everest napokon predsa len pokorí. Počas prvej svetovej vojny dobrovoľne narukoval front. Vo vojne nielenže stratil viacero kamarátov z horolezeckého klubu, ale prišiel aj o dôležité roky, počas ktorých sa mohol pripravovať na výstup na najvyššiu horu sveta. Aj keď sa mu napokon vytúžený cieľ dosiahnuť nepodarilo, pre mnohých zostal vzorom a skutočným hrdinom. Vždy boli pre neho na prvom mieste kamaráti, až potom zdolanie hory. Záver románu je ako vystrihnutý z nejakého dojímavého filmu. Nepôsobí však umelo ani pateticky, emócie sú v tomto prípade podávané v tom správnom pomere.
V roku 1999 našla horolezecká výprava telo Georgea Malloryho, no dôkaz o tom, že by dosiahol vrchol Mount Everestu, bohužiaľ chýba. Dejiny sa tak prepisovať nebudú (aspoň zatiaľ) a prvenstvo je aj naďalej prisudzované Edmundovi Hillarymu

Výborný román, v ktorom sa premiešavajú historické fakty s dobrodružným príbehom. Jeffrey Archer je vynikajúci rozprávač, čo potvrdil v desiatkach svojich diel a inak tomu nie je ani v Ceste slávy. George Mallory je mimoriadne sympatický hrdina, ktorého si nejde neobľúbiť už od samého začiatku. Jeho súperenie s charizmatickým Georgeom Finchom je rovnako pútavé ako výstup na najvyššiu horu sveta.Vo vypätých situáciach nechýba ani humor, ktorý príbeh aspoň na chvíľu príjemne odľahčí:
" - Cítiš sa dobre, Mallory? -
- Jasné. Prečo sa pýtaš? -
- Ja iba, že opakuješ všetko po mne. -
- Všetko po tebe? Naozaj? - " (s.88).
Páči sa mi aj obálka knihy, ktorá je jednoduchá, no napriek tomu príťažlivá. Nechajte sa unášať príbehom, pri ktorom sa rozhodne nebudete nudiť. Verím, že raz sa nájde nejaký režisér, ktorý sa pokúsi tento kvalitný literárny materiál preniesť aj na filmové plátno. Určite by to stálo za to.