streda 20. decembra 2017

RECENZIA: Jason Rekulak - Nedobytná pevnosť (XYZ, 2017)

HODNOTENIE:   ****                                       KNIHA MESIACA DECEMBER

"Ten večer jsem šel domu s obavami, že je na mě Mary stále naštvaná, že opustí projekt Nedobytné pevnosti a nechá mě, abych hru dokončil sám. Ale když jsem příští ráno došel do školy, čekala na mě ve skřínce další disketa. Vzal jsem ji k osamělému počítači ve školní knihovně a spratřil, že obsahuje další minihru." (s.111).

Billy, Clark a Alf sú najlepší priatelia už od ranného detstva. Teraz majú štrnásť a to je pre chalanov veľmi zložité obdobie. Najmä keď sa začnú búriť hormóny a sexuálne fantázie zatieňujú všetko ostatné. Ani jeden z trojice chalanov nepatrí práve k idolom dievčat. Billy je vysoký, no postavu má ako žirafa. Chudé nohy a dlhé ruky. Alf je menší, podsaditejší, stále spotený a navyše má rovnaké meno ako slávna postavička mimozemšťana zo seriálu z 80 tych rokov, na ktorého sa navyše aj fyzicky podobá. Postava ako troll, veľký nos a oči pripomínajúce korálky. Clark je síce vysoký, svalnatý blondiak s vlnitými vlasmi, modrými očami a dokonalou snedou pokožkou, no od narodenia trpí tým, že má prsty spojené blanami ako nejaký vodný vták, za čo sa mu dievčatá často posmievajú.
Naši hrdinovia bývajú vo Westbridge, neďaleko New Jersey, a chodia do deviateho ročníka základnej školy.
Je práve rok 1984 a sexuálnym idolom tínedžerov je v tom čase slečna Vanna Whiteová, ktorá sa vkráda každý podvečer do domácností prostredníctvom súťažnej relácie Koleso šťastia, aby opäť raz precvičila fantázie dospievajúcich chlapcov. Keď sa po škole roznesie, že Vanna nafotila akty pre pánsky časopis Playboy, celé mesto je hore nohami. Billy, Clark a Alf sú pevne rozhodnutí, že časopis za každú cenu získajú. Problémom nie sú peniaze, ale neplnoletosť. Lenže pán Zelinsky, majiteľ obchodu, a súčasne jediný predavač novín a časopisov v meste, je v tomto smere nekompromisný. V obchode mu vypomáha aj jeho dcéra Mary Zelinska, ktorá nemá práve ideálne miery, ale za to je fanatička do počítačov. A to imponuje najmä Billymu, ktorý má doma namakaný počítač commodore 64, na ktorom sa snaží programovať vlastné hry. Zatiaľ sa mu podarilo vymyslieť vyzliekací poker v hlavnej úlohe s Christie Brinkleyovou. Hra však nenašla pochopenie u Billyho kamošov, ktorí mu vyčítajú, že dotyčná slečna má príliš miniatúrne prsia (o bradavkách ani nehovoriac) a takmer neviditeľné pohlavné orgány. Billyho idolom je Fletcher Mulligan, asi najslávnejší programátor na svete (popularitou sa programátori hier kedysi vyrovnali dnešným youtuberom). A toto všetko Billyho spája s Mary Zelinskou, ktorá má na rozdiel od neho v škole samé jednotky, okrem toho je aj vzorná, inteligentná a práve sa chystá poslať do programátorskej súťaže počítačovú hru, na ktorej usilovne pracuje. Billy vycíti šancu a spoločne Alfom a Clarkom vymyslia plán. On bude dvoriť tej malej "tlsťoške" (v skutočnosti sa mu Mary páči, ale to kamošom predsa nemôže povedať, lebo by ho vysmiali) a keď mu začne dôverovať, získa od nej štvorciferný kód, ktorým každé ráno a každý večer zatvára obchod. Potom jednoducho vojdu v noci do predajne, peniaze za playboy položia na stôl a zmiznú....
Lenže všetko sa tak neskutočne skomplikuje, že Billy má pocit, akoby otočil svet hore nohami...

Rok 1987. Počítače majú kockovanú grafiku, mladí trávia väčšinu voľného času na ulici, vrcholom sexuálneho zážitku je listovanie v Playboy, internet na bežné užívanie je zatiaľ v nedohľadne. Billy je ako Nick Twisp. Koná s dobrým úmyslom, no ono sa to napokon vždy pokazí a čím usilovnejšie pracuje na náprave, tým je to horšie. Veľmi príjemná knižka, ktorá vo vás vyvolá nostalgiu a po prečítaní vám bude ľúto, že už je po nej. Postavy v príbehu si vás okamžite získajú, určite sa nielen nasmejete, ale občas si aj povzdychnete nad Billyho konaním a neraz vám ho príde ľúto. Román ako stvorený na pohodový adventný podvečer.