pondelok 4. decembra 2017

RECENZIA: David Nicholls - Záskok (Argo, 2013)

" - Co na něm krucinál vidíš? -
   - Na Colinovi?  - Poněkud suše se zasmála, zakřivil se jí obličej, načež se zvedla do sedu a rukama si objala kolena.
   - Řeknu ti co. Je to jako s auty. -
   - S auty? -
   - S auty, ano. Když jsi mladý, toužíš po něčem ulítlém a vtipném, třeba po žlutém starém citroenu, co se mu říká kachna, nebo otřískaném starém minicooperu a je ti šumák, když ti klekne nebo že se ti lidi smějou, protože jsi celý na větvi z toho, že máš řidičák. A jezdil bys čímkoli. A pak trochu zestárneš a patrně začneš chtít něco trochu solidnějšího, ne nutně drahého, ale trochu mrštného, parádního a nebezpečného, něco, po čem každý prahne. A já se tehdy počítám, dostala do věku, kdy jsem prostě hodně chtěla velké, robustní, drahé, staré BMW. Něco, kde se cítíš... bezpečně. -
   - A to je pro tebe Colin? Colin je bavorák? -
   - Ano, Colin je bavorák.
   - No tak je celkem rozložitý. -
   - Chápu, zní to to povrchně, co? -
   - Mhm. A co jsem teda byl já? Žlutá kachna? - " (s.205)

Nie je zase až tak veľa románov, ktoré sa odohrávajú v divadelnom prostredí, aj preto je dobré, keď z času načas vyjde aj niečo takéto.
Stephen McQueen, ktorý sa snaží preraziť ako herec, musí neustále svojmu okoliu opakovať, že s tým slávnym hercom nemá nič spoločné. Už niekoľko rokov je rozvedený, hoci svoju bývalú manželku Alison stále tak trochu miluje. Z manželstva im ostala spoločná dcéra Sophie, milé inteligentné sedemročné dievčatko, ktoré je však čoraz viac pod vplyvom Alisoninho druhého muža, Colina, úspešného dominantného obchodníka s nehnuteľnosťami.
Zatiaľ čo Alison našla nový zmysel života v náručí iného muža, Stephen aj naďalej hráva epizódne postavy v bezvýznamných seriáloch a mŕtvoly v divadelných predstaveniach:       "- Mhm. Minulý týden, pamatujete? Napovím vám. - Obrátil oči v sloup a z koutku úst  vyplázl jazyk. Abigail i kozobrádek na něj bezvýrazně hleděli. Nic. - Byl jsem, mrtvý chlapík? Vrahova čtvrtá oběť? Na pitevním stolle? Omdlela jste, když mi patolog vykuchal plíce, pamatujete? - A pravda, pravda. Samozrějmě! Jste mrtvola. -" (s.77).
Na svoju veľkú šancu Stephen stále len čaká. Ani v súkromnom živote to nie je žiadna výhra. Ženy sa o neúspešných hercov veľmi netrhajú.
Jedného dňa ho osud spojí s veľkou divadelnou a filmovou hviezdou Joshom Harperom, ktorý ide od jednej role do ďalšej a navyše je vyhlásený za dvanásteho najsexi muža na svete. Na divokom večierku Josh a Stephen uzavrú dohodu. Keď to bude potrebné, Stephen bude robiť Joshovi na divadelných doskách záskok. Lenže sa stane niečo, s čím nikto nepočítal. Stephen sa zamiluje do Joshovej manželky Nory, čo spustí ďalšie problémy a komplikácie.

Viacero kritikov hodnotí tento román ako skvelé a zábavné čítanie. Mne až také zábavné nepripadá. Teda nie že by tu nebolo viacero vtipných scén, na ktorých som sa naozaj výborne pobavil:
 - Je to velmi milá dáma, - poznamenal.
 - Ano, to je. -
 -Vaše přítelkině? -
Říct "ještě nevím" se zdalo jako jediná pravdivá odpověď.
Taxikář moudře pokýval hlavou a po chvilce: - No a čím se živíte? -
 - To také nevím, - pravil Stephen.
 - Vy toho moc nevíte, co? - mínil řidič.
 - Ne. Ne, nevím. - " (s.309).

Ako celok však pôsobí Nicholssovo dielo skoro až dramaticky.

Stephen McQueen predstavuje neúspešného herca, navyše rozvedeného chlapa, čo má výrazný vplyv na jeho správanie a povahu. Neraz jedná vypočítavo, pokrytecky, dokonca až zákerne. Na druhej strane, keď sa niekto snaží zo všetkých síl a nič mu nevychádza a potom príde okamih, ktorý to môže konečne všetko zmeniť, nie je sa zase až tak veľmi čomu čudovať. Aby som Stephenovi nekrivdil, nie je to vyslovene nesympatická postava, je to jednoducho človek, ktorému život nevychádza podľa predstáv a to poznačí jeho nasledujúce konanie. Na druhej strane Josh pôsobí na prvý pohľad ako typická namyslená superstar, no aj za jeho správaním sa skrýva niečo hlbšie z minulosti...
Malá Sophie žije v zmätku, keďže na ňu vplýva jednak jej biologický otec Stephen, neúspešný muž a jednak nový partner jej mami, ktorý je uhladený, vzdelaný a bohatý chlap. Sophie sa síce snaží na svoje okolie pôsobiť ako dospelé rozumné dievča, no v mnohých veciach je to ešte malé, plaché, nerozhodné dieťa.
Nastane Deň D a Stephen dostáva šancu zastúpiť Josha Harpera v hlavnej úlohe divadelnej úlohy, kde stvárni lorda Byrona. Podarí sa mu konečne preraziť alebo premrhá aj túto, pravdepodobne poslednú šancu?

Záverečné hodnotenie som stiahol o jednu hviezdičku, lebo záver knihy podľa môjho názoru pokazil celkový dojem z inak vydareného románu.