sobota 9. septembra 2017

RECENZIA: Sascha Arango - Pravda a iné klamstvá (Ikar, 2016)

"Posledné, čo teraz potreboval, bola komplikácia. Román nebol dokončený, otázka, kto ho dopíše, nebola ani približne vyriešená. Dieťaťu v Betinom bruchu už rástli prstíky, v podkroví býval démon svedomia v podobe kuny a neznámy sliedič tajne zbieral stopy jeho minulosti, aby prenikol k jeho najväčšiemu tajomstvu. Nebude ľahké nájsť riešenia, všetkých týchto problémov a znovu nastoliť poriadok, teraz nie je čas na vášnivé experimenty. V živote sú fázy, keď by sa mal človek riadiť princípmi, nie impulzmi." (s.151).

"Marta vstala a sadla si k písaciemu stroju v kuchyni. Henry sa zobudil na údery typovej pásky. Pravidelné, s krátkymi prestávkami, bodka. Nato zvuk malebného zvončeka na konci riadka. Bodka, nový riadok, bodka, odsek. Tenké zaškrípanie, keď zo stroja vyťahovala popísaný hárok papiera, viacnásobné krátke zaškrípanie, keď zakladala nový. Tak teda vzniká literatúra, pomyslel si." (s.18).

Henry Heyden je slávny spisovateľ románov. Žije na veľkej vidieckej usadlosti (o ktorej vie len niekoľko najbližších priateľov a známych, no napriek tomu ju neprestáva vyhľadávať mnoho nadšených čitateľov a turistov) so svojou manželkou Martou, nenápadnou ženou, ktorá si želá ostať v úzadí. Henry je so svojim životom maximálne spokojný. Má oddanú manželku a k tomu aj krásnu milenku Bety Hansonovú, ktorá má zároveň na starosti jeho rukopisy.  Knihy, ktoré Henry posiela do vydavateľstva, sa predávajú v miliónových nákladoch, ženy sa nechávajú unášať jeho šarmom a všade kam vstúpi, vyvoláva rozruch.
Jedného dňa Bety oznámi Henrymu nečakanú správu. Čaká s ním dieťa. Od toho okamihu ide všetko dole vodou. Henry sa právom obáva, že keď sa dozvie o Betinom tehotenstve jeho žena Marta, nenechá si ujsť príležitosť, aby sa mu pomstila. A to tým najhorším spôsobom. Celému svetu prezradí, že skutočnou autorkou románov je ona, nenápadná žena v domácnosti a jej manžel Henry je len šarmantným pajácom, ktorý sa vezie na vlnách slávy. Aby toho nebolo málo, po dlhom čase sa objaví na scéne istý Gisbert Fasch, záhadný chlapík, ktorý možno ako jediný pozná Henryho temnú minulosť. Jej odhalenie by mohlo Henryho Heydena u čitateľov definitívne pochovať. Jednak ako autora a jednak ako človeka.

"Najväčším nepriateľom muža je on sám, najväčším nepriateľom ženy je iná žena:" (s.93).

Od toho okamihu sa spustí kolotoč, ktorý graduje v závere tohto dramatického románu. Ako sa hovorí, menej je niekedy viac. A pre tento napínavý krimi thriller to patrí dvojnásobne. Už dávno ma nejaká kniha nevtiahla do seba tak ako Arangova Pravda a iné klamstvá. Je to podobné ako keď zaplatíte vstupenku na nejaký poriadne divoký kolotoč a od prvých sekúnd vám začne skrúcať žalúdkom. Na začiatku je to poriadny adrenalín, no po čase si buď zvyknete alebo na vás príde nevoľnosť. Aj horor, pokiaľ má príliš veľa strašidelných momentov, už po čase stráca mrazivé čaro. To, čo autor tak skvele na prvých stranách vystaval, v druhej časti knihy posúva do prehnaných prepojení, ktorým možno len ťažko uveriť. Akoby to bolo hrané viacej na efekt, čo je škoda, lebo inak to mohol byť thriller ako remeň. Som rád, že záver nevyzerá ako vystrihnutý z klasickej detektívky, v ktorej chlapík končí so želiezkami na zadnom sedadle policajného auta.

Pokiaľ sa necháte unášať len samotným príbehom a prehltnete viaceré zbytočne vybičované situácie, potom si knihu určite vychutnáte. Najmä postava Henryho Heydena je po psychologickej stránke výborne vykreslená, hoci aj k nej mám menšie výhrady. Jednoducho vykašlite sa na nedostatky, nasadnite na kolotoč a nechajte sa viezť!

Román Pravda a iné klamstvá sú ako filmové Divoké hry. Nikdy neviete kam bude príbeh smerovať a ako to napokon dopadne. Len je to miestami až príliš nadupané.