štvrtok 7. septembra 2017

RECENZIA: Jeffrey Archer - Väzenský denník (Alpress, 2004)

"Nejčastěji používané slovo  ve věznici zní doufat." (s.93).

Jeffrey Archer, autor viacerých svetových bestsellerov a zároveň člen britskej Snemovne lordov, bol v roku 2001 odsúdený po sedem týždňovom procese na štyri roky väzenia za krivoprísažníctvo. Prvých dvadsaťdva dní strávil vo väzení Jeho veličenstva Belmarsh, ktoré stojí na predmestí Londýna a patrí k najprísnejším vo Veľkej Británii. Sú v ňom zavretí vrahovia, teroristi, drogoví díleri, páchatelia brutálnych trestných činov...
Príchod odsúdeného Jeffreyho Archera do väzenia pripomína úvod z filmu Vykúpenie z väznice Shawshank alebo Zelenú míľu. Beznádej, samota, ticho, neakceptovanie drsnej reality.
J. Archer si píše denník, doslova hodinu po hodine zaznamenáva všetko zaujímavé, čo sa okolo neho deje. V popredí denníku stojí jeho spoluväzeň Terry, ktorý pracuje na vlastnom románe. Ostatní odsúdení vnímajú Jeffreyho ako celebritu, mnohí ho oslovia len preto, aby sa im podpísal: "Chystám se k odchodu z cely a zjisťuji, že pred dveřmi na mě čeká fronta vězňu. Většina žádá o podpis, aby mohli rodičum či partnerkám dokázat, že seděli na stejném bloku jako proslulý Jeffrey Archer." (s.52).

Spočiatku máte pocit, že sedíte vo väzení namiesto Jeffreyho, dramatický príbeh prináša drsné postavy a nečakané konanie z ich strany. Postupne sa  však výborne rozohraná väzenská dráma mení na stereotypný väzenský život. Prínosom Archerovej knihy je okrem iného aj kritika britského trestného systému, ktorý sa po prepustení presláveného spisovateľa v mnohom zmení k lepšiemu. Jeffrey v závere románu približuje osudy viacerých väzňov, ktorí za svoje prešľapy sedia vo väzení celé desaťročia alebo dokonca doživotne.

Občas je trošku komické, keď Jeffrey Archer opisuje brutálne podmienky, ktoré vládnu vo väzení a zároveň poukazuje na ponuku jedálneho lístka, ktorý by mohli britským väzňom závidieť aj viaceré základné školy na Slovensku. Je to nevyrovnaný román. Silné momenty sa striedajú so slabšími, výsledkom čoho je priemerná kniha. Teda na Archerove pomery. U iných spisovateľoch by to bolo vrcholné dielo.. Lenže na autora bestsellerov Kain a Ábel a Kroniky rodu Cliftovnovcov, mám predsa len vyššie nároky.

Väzenský slovník je občas pekne drsný. Ani inak gustiózny Jeffrey Archer sa nevyhne vo svojom Väzenskom denníku drsným výrazom:

"S úderem desáté začíná vřeštět rapová hudba.
    Jedna kulka do hlavy, kokot nevstane z podlahy.
Stalo se vám, že jste zastavili na semaforu vedle kabrioletu a naplno vytočeným zosilovačem? Jistě jste tehdy počkali, co ten řidič, který tak obtěžuje své okolí, udělá, a pak buď šlápli na plyn, nebo se naopak rozjížěli velmi pomalu. A teď si představte, že jste zavření v cele, rámus burácí ze všech stran a vy nemužete ani ujet, ani zustat pozadu." (s.148).