štvrtok 28. septembra 2017

RECENZIA: David Foenkinos - Hlava v oblakoch (Slovart, 2015)

HODNOTENIE:    *****

"Mal som pravdu. Naše stretnutie bolo pekné. Len málo prvých rande sa odohrá v nemocnici. Jasné, občas sa poškriepime, sme frustrovaní, ba dokonca si na chvíľu pomyslíme, že inde by sme boli šťastnejší. Viem však, že je to len ilúzia. Nevedomá verzia našej prítomnosti." (s.14).

David Foenkinos sa preslávil krátkymi románmi Nežnosť a Naše rozchody. Svoje najnovšie dielo Hlava v oblakoch rozdelil na tri časti. V tej prvej sa zoznámime s päťdesiatnikom Bernardom, ktorý pracuje v jednej z parížskych bánk ako finančný poradca. Má pocit, že so svojou manželkou Nathalie, ktorá pracuje ako psychologička, žijú v šťastnom manželstve. Spoločne vychovávajú už dospelú dcéru Alicu, ktorá sa rozhodla odcestovať do Saa Paula, z čoho má Bernard ako otec pochopiteľné obavy. Aj keď si zvykol na isté stereotypy, ktoré sa skôr či neskôr prejavia v každom dlhoročnom manželstve, cíti sa šťastný. O to viac ho prekvapí, keď nájde svoju ženu v náručí milenca. Po vzájomnej dohode sa Bernard napokon odťahuje. Aby toho nebolo málo, prepustia ho z práce.
V druhej časti románu sa Bernard vráti naspäť k svojim rodičom. Jeho otec kedysi pracoval ako nočný strážnik v parížskom hoteli a mama sa prisťahovala ho hlavného mesta Francúzska ako chudobné dievča. Bernard sa vyrovnáva s rozchodom a len s vypätím všetkých síl zvláda spoločné bývanie s osemdesiatročnými rodičmi, ktorí ho neustále kritizujú ako nejakého tínedžera. Náladu mu zlepší až príchod dcéry z Brazílie.
V tretej, záverečnej časti románu, Bernardovi rodičia zorganizujú priateľskú večeru s rodinnými známymi, ktorých dcéru Silvie nedávno opustil manžel kvôli mladej milenke. To, čo sa spočiatku javilo ako poriadne fiasko, sa pomaličky rozvíja do perspektívneho vzťahu. Bernard a Silvie sú zhruba rovnako starí. Silvie zdedila po rodičoch železiarstvo, ktoré sa rozhodne inovovať a vyhradí v ňom priestor pre erotické hračky. Nad obchodom si zrenovujú byt a obaja sa cítia šťastní. To by však nebol Foenkinos, aby to na záver nezamotal. Bernardova bývalá manželka Nathalie sa mu zdôverí, že mu chýba a rada by sa k nemu opäť vrátila. Keď Bernard jej ponuku odmietne, Silvie sa mu v reštaurácii zdôverí, že jej manžel opustil mladú milenku a túži dostať druhú šancu. Nad Bernardovým životom sa začnú sťahovať ešte temnejšie mraky.

David Foenkinos sa postupnými krokmi prepracuváva v rebríčku mojich obľúbených súčasných autorov na popredné miesto. Jeho romány majú povestný francúzsky šarm, sú vtipné, pôsobia realisticky, sú rovnako skvelé ako mnohé francúzske komédie.
Hlavná postava  románu Hlava v oblakoch - Bernard je sympaťák, s ktorým by ste radi zašli na pivo, napriek tomu, že je dosť svojský. Podobne ako jeho rodičia. Ak budete v knižnici alebo v kníhkupectve a uvidíte Foenkinosov román, určite neváhajte, strčte si ho pod pazuchu a utekajte s ním k predajnému pultu. Pokiaľ sa v tejto chvíli nachádzate v kníhkupectve, nezabudnite zaň zaplatiť!  :)