piatok 29. septembra 2017

RECENZIA: Blažena Ovsená - Adam (Tešínske papírny, 2017)

"- Vieš, ako si hovorila, že všetci ľudia sú bi? Tak jeden spolužiak si myslí, že som teplý. Volá sa Filip. Chcel som ho za najlepšieho priateľa, ale on ma odmietol. Pritom som nechcel nič iné, len s ním tráviť viac času. Alebo ja vlastne ani neviem, čo som chcel. Jednoducho sa mi páči. Neviem, či som teplý, alebo nie, ale páči sa mi asi viac, ako je normálne.-
A bolo to vonku. Síce trochu zakódované, neurčité, ale bolo." (s.161).

Kto je to Blažena Ovsená? Je to pseudonym alebo skutočné meno? A pokiaľ je to pseudonym, kto sa za ním skrýva? Ak si zadáme do vyhľadávača meno Blažena Ovsená, nájdeme hneď niekoľko odkazov. Možno je to dáma v rokoch, ktorá sa zaujíma o históriu Slovákov a snaží sa okrem iného priblížiť stále konzervatívnemu Slovensku život gej komunity. Možno je to pseudonym nejakého tínedžera, mladej ženy či politika. Je to vôbec dôležité? Dôležitejšie je to, čo pani Blažena píše. Nepoznáme skutočnú identitu Dominika Dána, Maxima E. Matkina ani Blaženy Ovsenej. Ale som presvedčený o tom, že ešte o nej budeme veľa počuť. Vítam ťa, vážená pani Ovsená, a tešíme sa na tvoje ďalšie literárne aj mimo literárne počiny.

Blažena Ovsená prichádza so svojim prvým tlačeným románom, ktorý ešte nestačil ani poriadne vychladnúť. Zúžiť ho len do kategórie gej románu, by bolo asi dosť zavádzajúce. Samozrejme, téma homosexuality je jednou z nosných tém románu, no nie je jediná. Adam Fejfar, hlavná postava príbehu, hľadá v prvom rade sám seba. O jeho rodinnom zázemí veľa nevieme. Má rodičov a tetku Verunu, ktorá mu je veľmi blízka.
Na začiatku románu si Adam spomína na svoje detstvo. Na roky prežité v socializme, ktoré istým spôsobom ovplyvnili aj jeho dospievanie. Potom spraví autorka časový skok a Adama stretávame už ako študenta vysokej školy, hlboko ponoreného do matematických čísel. V tomto období sa začína viacej zamýšľať nad svojou sexuálnou orientáciou. Nemalou mierou k tomu prispel aj jeho kamarát a spolužiak z vysokej školy - Filip. Napriek tomu Adam ešte stále nebol celkom presvedčený o tom, či chce svoj život stráviť po boku ženy alebo muža. Vedel však, že raz by si chcel založiť skutočnú rodinu...
Adam však nehľadá len svoju sexuálnu orientáciu, ale predovšetkým hľadá samého seba. Je mladý, plný života a vo vnútri mu bije srdce rebela. Stále verí, že môže prispieť k tomu, aby bol svet o niečo lepší. Verí na spravodlivosť, verí, že sa dokáže presadiť vlastnými schopnosťami. Veľkú úlohu v Adamovom živote zohrá sexi lektorka angličtiny - Dáša, ktorá vychováva jedenásťročného syna Peťka, a jej partner Angličan Samson. Adam má všeobecne šťastie na zaujímavých a originálnych ľudí. Najmä počas svojich dvoch ciest po Spojených štátoch. A práve Adamov pobyt v Amerike (v Chicagu a v San Franciscu) patrí v románe k tomu najlepšiemu. Dnes si už mladí ľudia dokážu len ťažko predstaviť, aké bolo komplikované ísť pracovať v druhej polovici deväťdesiatych rokov 20. storočia do Spojených štátov. Zvláštne osobnosti, ktoré skrížili Adamovi cestu, sa nedajú vymyslieť v hlave ani toho najväčšieho fantastu: Čech Roman, ktorý prišiel neúspešnou investíciou o celý majetok a musel preto opustiť rodinu, aby zarobil v Amerike aspoň nejaké doláre, ktoré by nielen jeho, ale aj jeho rodinu vytrhli z biedy, večne opitý špekulant, Grék Alex: "Bol taký dopletený, že keď cestou k autu zakopol o motorovú pílu, okázalo sa jej ospravedlňoval: - Excuse me! Excuse me! - a potom ju posunul nabok. To bolo prvý a posledný raz v mojom živote, kedy som videl, aby sa niekto ospravedlňoval motorovej píle."(s.110). A nesmieme zabudnúť ani na geniálneho poľského skrachovanca, vyštudovaného právnika, Tadeusa, či na drobného Mexičana s prezývkou Chaparro. Na cestách po Európe sa Adam zoznámi s holandským milionárom Marcom, ktorý sa navonok absolútne neprezentuje svojim závideniahodným bohatstvom. A tých postáv je v románe oveľa viac.

Adam sa zaujíma aj o Slovákov žijúcich v Amerike. Tetka Veruna, ktorú si Adam veľmi váži, má zhodou okolností rodinu za veľkou mlákou a Adam je rozhodný, že ich za každú cenu vyhľadá. Táto návšteva mu však prinesie len sklamanie.
Adam si čoraz intenzívnejšie uvedomuje, že je na svete sám. Ako väčšina ľudí, aj on túži spoznať spriaznenú dušu. Stretne sa s niekoľkými dievčatami, no cíti, že to nie je ono. Jeho srdce sa na žiadnom zo spomínaných stretnutí nerozochveje. Pri predstavách, ktoré sa týkajú chlapcov, je to úplne iné. A tak Adam so zrýchleným tepom vstupuje do internetovej zoznamovacej miestnosti pod názvom ON hľadá JEHO a vyťukáva do klávesnice prvé písmená.

Najsilnejšou stránkou románu je jednoznačne príbeh. Občas mám pocit, že jednotlivé kapitoly sú zbierkou mikro príbehov. Časť románu sa odohráva na Slovensku (najmä univerzitné prostredie a dedina menom Vratín) a ďalšia časť zase v zahraničí (v Európe a v Spojených štátoch). Silnými kapitolami knihy sú Amerika a Amerika II a taktiež Kórea, v ktorej Samson opisuje svoje hrôzostrašné zážitky z učenia juhokórejských študentov. Blažena Ovsená vie pracovať s jazykom a opismi. Čitateľsky menej pútavé sú, podľa môjho názoru, kapitoly, ktoré sa odohrávajú vo Vratíne. Niektoré zážitky sa akoby opakujú, možno by to oživili Adamove vnútorné pocity, ktoré by čitateľovi pomohli viacej sa vcítiť do jeho momentálneho prežívania a myslenia. Musím poukázať na postavu Samsona, ktorá je vykreslená naozaj pútavo. Takisto nárečie tetky Veruny je pozitívnym oživením románu, musím oceniť aj vysvetlivky pod čiarou, ktoré určite ocení väčšina čitateľov. Na druhej strane napríklad kapitola Banány nie je celkom dotiahnutá, na papieri nevyznie tak vtipne, ako by možno vyznela naživo. Autorka nemusí opakovať momentálnu náladu postáv, je potrebné nechať priestor aj čitateľovi. Emócie si dokáže čitateľ domyslieť aj na základe ich konania. Trochu to pripomína situáciu pri sitcomoch, kedy sú hlášky hercov doprevádzané smiechom z publika, aby diváci pri televíznych obrazovkách vedeli, pri ktorých hláškach sa majú začať smiať.
Pokiaľ ide o jazyk, ktorý použila Blažena Ovsená vo svojom románe, je cítiť, že by sa potrebovala ešte vypísať. Niektoré vety neplynú úplne hladko, čo pri čítaní môže pôsobiť na čitateľa rušivo. Našťastie tých prípadov nie je až tak veľa. Takisto by sa mala pani Ovsená vyhnúť patetickým vetám, ktoré nevzbudia u čitateľa  potrebný emocionálny náboj, poprípade by sa mala pokúsiť slová vo vetách preformulovať tak, aby to nevyznelo príliš umelo: "Pri pohľade na tie fotky polí, hôr a drevených chalúp sa Melanie tvárila veľmi neurčito. Ja som jej pri tom dal s touto knihou kus svojho srdca." (s.279).  Napriek všetkému, tých niekoľko vyššie spomenutých nedostatkov bez problémov podržia originálne postavy a zaujímavý príbeh.

A koho by mohol román Blaženy Ovsenej osloviť? Určite mladých ľudí, ktorí majú vo svojej orientácii zmätok. Ďalej čitateľov, ktorí si radi zaspomínajú na koniec deväťdesiatych rokov 20. storočia, kedy cestovanie do Spojených štátov nebolo až také bezproblémové, ako je tomu dnes. Pokiaľ máte radi atmosféru Kerouacových alebo Londonových románov, potom vám autorka naservíruje v kapitolách Amerika, Jaro a Amerika II niečo podobné. Ak máte radi dobrodružné príbehy, radi cestujete po svete a veríte na sny, v tom prípade je román Adam pre vás ako stvorený.
Osobne sa teším na pokračovanie príbehu, Adam je rozohraný pozitívnym smerom a som presvedčený o tom, že Neviditeľný zdroj (pokračovanie Adama) prinesie ešte veľa zaujímavých čitateľských zážitkov.....