sobota 10. decembra 2016

RECENZIA: Irwing Stone - Vášně mysli (Jota, 2010)

HODNOTENIE:   ****

„Vaši práci lze snadno srovnávat s výsledky Darwinovými, Kopernikovými, Semmelweissovými. Jsem přesvědčen, že pro psychologii jsou vaše objevy stejně zásadní, nehleďe na to, zda se obecně pokrok v psychologii považuje za stejně duležitý jako v jiných odvětvích vědy“ (s.725).

Aj keby Stone po životopisnom románe Smäd po živote (o slávnom impresionistickom maliarovi Vincentovi van Goghovi) nenapísal jediný riadok , pre väčšinu svojich čitateľov (vrátane mňa) by ostal naveky nesmrteľným. Irwing Stone je obdivuhodný autor. Napísal mnoho životopisov o slávnych ľuďoch, pričom sa sústredil na detaily zo súkromia, ktoré prepojil s pútavým dejom. Treba kriticky poznamenať, že nie vždy sa mu to podarilo na rovnako vysokej úrovni. No hoci Smäd po živote je len jeden, knihy venované Londonovi, DarwinoviFreudovi sú taktiež skvelým čitateľským zážitkom.
Pri knihe Vášne mysli sa pripravte na 921 strán textu. Stone nám predstavuje slávneho vedca, ktorý míľovými krokmi spoločne s Albertom Einsteinom prekročil hranice svojho odboru a stal sa doslova celebritou európskej a hlavne americkej spoločnosti, a to už vo veku 26 rokov.
Sigmund je začínajúcim lekárom, ktorý túži dosiahnuť niečo výnimočné a zároveň si založiť veľkú rodinu. Oboje sa mu napokon podarí (stane sa nesmrteľným psychológom vďaka svojej teórii psychoanalýzy a manželka Martha mu porodí šesť detí). Tomu všetkému však predchádza mnoho neľahkých prekážok. Sigmund začínal s teóriou mužskej hystérie, ako jeden z prvých testoval kokaín na medicínske účely, mal fóbiu z cestovania vlakom, silno ho ovplyvnil študijný pobyt v Paríži, založil si súkromnú kliniku, napísal vplyvné dielo Výklad snov, v ktorom obhajoval svoju teóriu psychoanalýzy a po jeho zverejnení sa rozišiel s vplyvnými kolegami JungomAdlerom, pomocou divadelnej hry odhaľoval tajomstvo Oidipovského komplexu, počas 1. svetovej vojny musel čeliť finančnému kolapsu, navštívil Karlove Vary, Vysoké Tatry, zúčastnil sa slávneho vedeckého turné po Spojených štátoch, viedol osobné rozhovory s geniálnym Albertom Einsteinom, podstúpil mnoho operácií z dôvodu rakoviny ústnej dutiny a ako žid musel pred narastajúcim vplyvom nacistov a šíriacej sa vlny antisemitizmu len pár mesiacov pred smrťou emigrovať do Londýna, no pred odchodom stihol ešte napísať rozsiahle dielo o Mojžišovi. Tento český rodák toho stihol za zhruba osemdesiat rokov neskutočne veľa. Irwing Stone išiel vo svojej knihe (ako to užu neho býva zvykom) do mnohých detailov a podrobností. Po celý čas čítania som mal pocit, že sa priamo pred mojimi očami odohráva skvelý hraný dokument v hlavnej úlohe so Sigmundom Freudom. Nie je to Smäd po živote, ale je to plné vášní.. Vášne mysli, ktorú postupne otvárame a je to veľmi vzrušujúca skladačka. Tak do toho. Všetko podstatné totiž začína už v útlom detstve...