utorok 6. decembra 2016

RECENZIA: Howard Jacobson: Finklerovská otázka (Odeon, 2012)

HODNOTENIE:  **

"Je myslitelem, který neví, co si vlastně myslí. Ví jen, že miloval, zklamal a teď postrádá svou ženu a že tím, že se přidal ke skupine židu, kteří se scházejí, aby vzrušeně debatovali o tom, jak tíživé je být židem, tomu, co bylo na judaismu tíživé, neunikl. Diskutovat vzrušeně o tom, co obnáší být židem, znamená židem skutečně byt" (s.307).

V roku 2010 získal Jacobson za svoj román prestížnu Bookerovu cenu.

"Co odlišuje tuto noc od všech ostatních nocí?
Odpoveď byla nabíledni.
Juno. Juno, ježišmária" (s.163).

Príbeh je v podstate veľmi jednoduchý. Hlavnými hrdinami sú traja priatelia. Deväťdesiatročný Libor Ševčík, ktorý odišiel v roku 1948 po nástupe komunistov do Spojených štátov. Prežil aféry s viacerými slávnymi herečkami a speváčkami, no jeho životnou láskou ostala zosnulá krásna Malkia. V Amerike sa živil ako novinár a napísal niekoľko životopisov známych osobností.
Druhým mužom je Samuel Finkler, Žid, ktorý sa nedokáže vysporiadať s tragédiou svojho národa a aj preto založí spolok pod názvom Asociácia zahanbených židov. Finkler je podobne ako Libor veľmi inteligentný, no ani on sa nedokáže vyhnúť spoločnosti krásnych dám. Jeho manželka Tyler mu nevery v tichosti toleruje a sama si začne s Finklerovým najlepším priateľom Julianom Treslovom. Treslove stojí medzi Liborom a Finklerom ako medzi mlynskými kameňmi. Aj keď všetci sú veľmi dobrými priateľmi, Julian stojí predsa akoby mimo kruhu. Snaží sa pochopiť židov ako národ, ich zvyky, tradície, humor a tragédiu. A vlastne o tom je aj celý román. Nekonečné debaty plné intelektuálnych úvah a filozofických zamyslení, ktoré naruší až smrť jedného z trojice mužov...

Aj keď som sa naozaj snažil, nedokázal som si k hrdinom románu nájsť cestu, ostali mi až do poslednej strany priveľmi vzdialení. Hoci sa o knihe píše, že je plná humoru, mne sa vtipná vôbec nezdala. Naozaj som sa premáhal, aby som ju dočítal až dokonca. To asi hovorí za všetko.