piatok 28. októbra 2016

RECENZIA: Tara Frenchová – Vtedy v lese ( TATRAN, 2011 )

„Po prvý raz som sa naozaj snažil spomenúť si, čo sa stalo vtedy v lese.“ (s.175)

V malom írskom mestečku Knocknaree sa v roku 1984 stane tragédia. Tri dvanásťročné deti Jamie Elinor Rowanová, Adam Robert Ryan a Peter Joseph Savage ujdú z domu do lesa. Niekoľko dní po nich pátra celé okolie. Napokon nájdu len Adama, ktorého nohy čvachtajú v bielych teniskách, ktoré sú nasiaknuté krvou, zatiaľ čo jeho nechty ryjú do kôry starého stromu nečitateľné obrazce. Chlapec si na nič z toho nespomína, vynárajú sa mu len matné úseky. Aby sa jeho rodičia vyhli nechcenej publicite, odsťahujú sa z mesta preč...

Uplynie dvadsať rokov. V Knocknaree dôjde k brutálnej vražde dvanásťročného dievčatka menom Kate. Jej telo nájdu na bývalom pohanskom rituálnom oltári, so známkami znásilnenia, ubitú neznámym predmetom. Okolo archeologického náleziska, na ktorom nájdu mŕtve telo dievčatka, sa potuluje niekoľko aktivistov, ktorí protestujú proti plánovanej výstavbe diaľnice, ktorá má viesť priamo cez les, ale aj miestna rebelantská mládež. Okruh páchateľov je pomerne široký. Neľahkého prípadu sa ujíma detektívka Cassie Maddoxová spoločne s policajným vyšetrovateľom Adamom Ryanom, ktorý sa tak vracia na známe miesta svojho detstva takmer po dvadsiatich rokoch. Súvisia spolu takmer dve desaťročia staré prípady, alebo ide len o náhodu?

„Vedela som, že je to len búda  a on je len školník, ale zároveň som si povedala, že by to mohla byť moja šanca, že som jedno z tých detí, čo prejdú šatníkom do iného sveta, a nezniesla som pomyslenie, ako by som po zvyšok života musela žiť s vedomím, že som prepásla takúto šancu“ ( s.197, s.198 ).

Kriminálny psychologický thriller, ktorého rozprávačom je policajný vyšetrovateľ Adam Ryan ( viaceré jeho vlastnosti pripomínajú Nesbovho kultového detektíva Harryho Holeho ) sa pridržiava výborných severských kriminálok, ktoré majú nenapodobiteľne mrazivú atmosféru. Na miestach, kde deti utekajú tmavým lesom, máme pocit, akoby všetko naokolo snímala ručná kamera ( kultový horor Záhada Blair Witch, spomínate si? ).

Výborný príbeh, čierny humor, dramatické momenty, napätie, skvelo vykreslené postavy. Priznám sa, že som čakal šokujúcejšie vyvrcholenie, ale záver románu to našťastie do veľkej miery zachránil.

HODNOTENIE :  ****

  
    

   








Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára