nedeľa 2. októbra 2016

RECENZIA: Ľuboš Jurík – Alexander Dubček/ Rok dlhší ako storočie ( Matica Slovenská, 2015 )

„Naozaj to bol rok dlhší ako storočie – povedal už pokojnejšie. Všetko sa doň zmestilo. Vzbura, nádej, láska...aj pád, pád do priepasti“ (s.234 ).

V prípade ak vás zaujíma rok 1968 a osobnosť Alexandra Dubčeka, román Rok dlhší ako storočie vás maximálne uspokojí.

Fiktívny dialóg medzi primátorom pražskej nemocnice a bývalým prvým tajomníkom Komunistickej strany je plný filozofických úvah a otázok typu „Čo by bolo keby“ a plný zamyslení. Politika kedysi slávneho muža nepriamo ovplyvnila aj život operujúceho lekára. „Kto chce súdiť môj život? To by si musel navliecť moju kožu, obuť moje topánky, prevliecť sa do mojich šiat a prejsť tou cestou, ktorou som prešiel ja, zmieriť sa s ponižovaním, beznádejou, vliecť bremeno zodpovednosti a prizerať sa, ako trpia milióny ľudí, ktorí mi verili a nezapreli ma...Až potom môžu súdiť! Aké ľahké je strieľať spoza plota! Koľko sa vynorilo kritikov, mudrákov, analytikov, bojovníkov, politológov...Vyčítali mi nedôslednosť, naivitu, idealizmus, že som nebojoval, že som proti Rusom neposlal armádu! Ach...!“            ( s. 38 ). Bude pre vás výhodou pokiaľ ovládate okolnosti súvisiace s rokom 1968 a bonusom pre vás bude, ak vás zaujíma história okolo tohto, pre nás prelomového roku.

Napriek tomu, že román je bohatý na fakty, dátumy, mená a udalosti, je to veľký čitateľský zážitok. Jeden z najlepších románov o historickej osobnosti, aký som kedy čítal.

„Kto nežil v Rusku, ťažko pochopí –ale tento princíp pokory sklonených hláv, fatálneho prijímania obetí, pritom bezbrehej hrdosti a akejsi premyslenej nadradenosti, lásky a krutosti, to je zmes ruskej povahy, nevyspytateľnej a ťažko pochopiteľnej, veď ju nedokázali pochopiť ani Tolstoj s Dostojevským“ (s. 89 ).

HODNOTENIE:   *****