piatok 14. septembra 2018

RECENZIA: Robert Fulghum - Tretie želanie (Argo, 2005)

HODNOTENIE:  ****

" - Tretie želanie? -
Obrátila blok k nemu, ale Max - Pol už vedel, čo napíše. A pozeral tam, kde sa zjaví jej tvár keď naňho znova uprie pohľad. Najprv chcel vidieť nenapísané slová, ktoré sa jej budú zračiť v tvári.
Zdvihla zrak, aby sa pohľadom stretla s jeho očami. Všetko na nej bolo ústretové - vrásky na čele v dôsledku vytiahnutého obočia, v široko otvorených očiach očakávanie, hlava mierne zaklonená. Všetko ako veľký otáznik. Bola to výzva - akoby otvorila dvere svojej kláštornej cely a hovorila mu, že by mal prekročiť hranicu medzi formálnosťou a intimitou. Ani trochu neuhla pohľadom. Tá výzva sa jej stále zračila v tvári: - Takže? -
Max - Pol váhal. Pozrel inam. Potom znova na ňu. Potom inam.
Vytrhla z bloku papier a držala ho medzi sebou a Maxom - Polom. Oči mala tesne nad papierom a prstom ťukala na dve slová:
- Tretie želanie? -
A tak si želal." (s.45).

Tajomná žena Allyson Octavia Rileyová, Američan Max - Pol Millay, autor Krétskej kroniky, a Grék s anglickým pasom Alex Evans, tvoria hlavnú trojicu postáv v príbehu, ktorý je písaný veľmi netradičným, no v každom prípade príťažlivým spôsobom. Zvláštne prepojenie osudov, príbeh, ktorého väčšia časť sa odohráva v gréckej Kréte, na železničných staniciach a vo vlakoch, pripomína takú rozprávku pre dospelých. Zaujímavými vedľajšími postavami sú lesbická taxikárka Polydora a dobrosrdečný Grék Kostas, ktorý je súčasťou Krétskej kroniky. Hľadanie spriaznenej osoby, spomienky na minulosť, putovanie neznámymi cestami...
V románe sa toho až tak veľa neudeje, je skôr založený na dialógoch a úvahách a pokiaľ sa zaujímate o grécke dejiny, určite si prídete na svoje. Záver vám samozrejme neprezradím, ale je pekným vyústením celého diela. Nemyslím si, že kniha sa dá hodnotiť zlatým stredom, lebo je to jeden z tých románov, ktorý vám po čitateľskej stránke buď ukážkovo sadne a vychutnáte si ho (dovolím sa zaradiť k tejto skupine čitateľov) alebo knihu odložíte s tým, že je to totálna blbosť, ktorá nemá hlavu ani pätu. Možno som siahol po Treťom želaní v tej správnej nálade alebo v správnej chvíli. V každom prípade kniha zanechala vo mne veľmi dobrý dojem. To však samozrejme neznamená, že budete mať na ňu rovnaký názor ako ja. Na rozdiel od klasických románov v nej nájdeme množstvo kresieb, ilustrácii, piesní a ukážok z kroniky.