utorok 4. septembra 2018

RECENZIA: Mads Peder Nordbo - Bez kože (Ikar, 2018)

HODNOTENIE:    ***

"Vedľa ležalo ulo: grónsky nôž v tvare polmesiaca, ktorý sa zvyčajne používal na oddelenie tulenej kože od tuku. Jakob zodvihol nôž a označil ho ako vražednú zbraň, hoci dobre vedel, že za normálnych okolností sa ním takto nereže. Surové oblúkovité rezy v mužových tkanivách a vo svaloch však naznačovali, že práve krvavé ulo sa zarylo a rozrezalo obeť tak násilne, že vrah mohol vnútornosti vytrhať z tela. Beštiálna poprava, ktorá skôr patrila do najtemnejšej časti stredoveku, keď stiahnutie z kože a vytrhanie vnútorností zaživa patrilo k obľúbenej forme mučenia a popravy." (s.96).

Román sa skladá z dvoch príbehov, ktoré sa odohrávajú paralelne a pravidelne sa striedajú. Prvý príbeh sa odohráva v roku 2014 a jeho hlavným hrdinom je mladý novinár Matthew Cave, ktorý prišiel o tehotnú priateľku Tine, ktorá zahynula pri autonehode. Po jej smrti sa odsťahoval do grónskeho mestečka Nuuk, kde pracuje ako redaktor denníku Sermitsiaq a zároveň sa snaží vypátrať svojho nezvestného otca. Zhodou okolností sa ocitne pri náleze mŕtvych tiel, ktoré sú zabalené v kožušine a stiahnuté z kože. Spočiatku sa polícia domnieva, že ide o ľudí, ktorí boli v snehu pochovaní pred stovkami rokov, no podrobná obhliadka odhalí, že telá sú staré sotva pár desiatok rokov. Zdá sa, že ide o nejaký nedoriešený prípad z nedávnej minulosti. Postupne sa zoznamujeme s policajtmi Malikom, Ottesenom a Ulrikom a so šéfredaktorom denníka, v ktorom pracuje aj Matthew, pánom Leiffom. K vyriešeniu prípadu by mohla prispieť Tupaarnaq, žena, ktorá sa len nedávno vrátila z väzenia, v ktorom si odpykávala dlhoročný trest za viacnásobnú vraždu.

Rok 1973. Policajní vyšetrovatelia JakobKarlo narazia na štyri mŕtve telá, ktoré niekto stiahol z kože. Zdá sa, že stopy vedú do detského domova, ktorý však pod rúškom tajomstva nejaká skupina neznámych ľudí využíva na drastické lekárske experimenty a súčasne aj na nakrúcanie detského porna. Aká je skutočná pravda?

Minulosť so súčasnosťou sú prepojené viacej, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Jednou z posledných žijúcich obetí, ktorá by mohla polícii pomôcť definitívne rozmotať prípad, je Paneeraq Poulsenoiu. Nie je však už príliš neskoro?

V podstate klasické severské krimi, ktoré v súčasnosti vydavateľstvá chrlia ako na bežiacom páse. Nejaké tie kladné a záporné postavy, démoni minulosti a ukrytí kostlivci v skrini, brutálne vraždy, nejaké opisy krajiny, strohé dialógy a snaha o prekvapí záver (až taký prekvapivý v tomto prípade nie je). Krátke kapitoly, ktoré sa snažia o dynamiku deja a zároveň neuspať čitateľa. Priemerné, nič nové ani nápadité, román na jedno použitie.