utorok 24. júla 2018

RECENZIA: Jorge Luis Borges - Fikcie (Artforum, 2018)

HODNOTENIE:    ***

"Stalo sa to zhruba pred piatimi rokmi. Bioy Casares tej noci u mňa večeral a pohrúžili sme sa do siahodlhej debaty, ako napísať román v prvej osobe, kde by rozprávač vynechával a skresľoval udalosti a dopustil by sa rozličných protirečení, ktoré by umožnili len pár čitateľom  - skutočne iba hŕstke čitateľov - odhaliť nejakú hrôzostrašnú alebo banálnu skutočnosť. Zo vzdialeného konca chodby nás pozorovalo zrkadlo. Zistili sme (za hlbokej noci bolo toto poznanie nevyhnutné), že zrkadlá v sebe majú čosi monštruózne. Vtedy si Bioy Casares spomenul na výrok jedného z uqbarských bludárov, že zrkadlá a kopulácie sú ohavné, lebo rozmnožujú počet ľudí." (s.11).

Zbierka šestnástich pomerne zložito koncipovaných poviedok svetoznámeho autora si vyžaduje od čitateľa trpezlivosť. Súčasťou knihy sú citácie z klasických latinských a gréckych diel, mytológia, náboženské motívy, filozofické úvahy, ale aj recenzie autorových obľúbených diel.
Vyberiem preto len tie prvky, ktoré má v zbierke zaujali a ktoré som dokázal intelektuálne ako - tak v sebe spracovať. Kruhové zrúcaniny je názov príbehu, ktorý opisuje vzťah otca so synom a prináša prekvapujúcu pointu v podobe prízrakov. Lotéria v Babylone opisuje starovekú spoločnosť, ktorej základy tvorí náhodné žrebovanie a jeho podoba v podstate pretrváva dodnes, pričom princíp hry nie je vždy len o šťastí. Babylonská knižnica je venovaná neobvyklým tvarom a usporiadaniu starobylých knižníc, ktoré sú vystavané podľa zložitých vzorcov a teórii. Tajný zázrak je príbeh o mladom nádejnom českom autorovi židovského pôvodu Jaromírovi Hladíkovi, ktorý žil v tragickom roku 1939.
Viaceré príbehy a úvahy vychádzajú z podobných motívov a pri ich čítaní musíte byť skutočne trpezlivý, pozorný a dostatočne intelektuálne zdatný, aby ste si to dokázali čitateľsky vychutnať. Priznám sa, že mne sa to podarilo iba čiastočne a aj to len pri niektorých pasážach.
Nepochybne zaujme aj formálna stránka knihy, kde zhruba polovica poviedok je písaná z jednej strany a druhá polovica sa začína na opačnej strane. Akoby všetko okolo nás bola len ilúzia, fikcia a zradné zrkadlo.