RECENZIA: A.J. Finn - Žena v okne (Ikar, 2018)

"Postavím sa na špičky, natiahnem krk.
Nič. V tom sa v okne zjaví ruka.
Pomaly sa dvíha, ako keď vojak nakúka cez zákop. Prsty sa zošmyknú po tabuli a spravia riadky v krvavej šmuhe.
Ešte žije.
- Pane, viete, kto..."
Vtedy už trielim z miestnosti, mobil na podlahe, v pozadí mraučí kocúr." (s.179).

"Agorafóbia, doslovne strach z trhoviska, v praxi sa pojem používa na opis rozmanitých stavov úzkosti. Prvýkrát opísaná koncom devätnásteho storočia, približne o sto rokov neskôr "uznaná za samostatnú diagnostickú entitu", väčšinou mylne stotožňovaná s panickými návalmi. Všetko sa dočítate v Diagnostickej a štatistickej ročenke duševného zdravia, piate vydanie, v skratke DŠR - 5. Ten názov nikdy neprestane udivovať. Páčila sa vám štvorka? Pokračovanie vás zaručene dostane!" (s.39).

Anna Foxová, vyštudovaná detská psychologička, už desať mesiacov sedí vo svojom byte v New Yorku a nikam nevychádza. Následkom tragickej udalosti totiž trpí agorafóbiu, čo je psychická choroba prejavujúca sa strachom z otvorených priestorov. A tak celé dni len vysedáva pred počítačom a chatuje s neznámymi ľuďmi, ktorým poskytuje rôzne rady do života. Alebo hľadí von oknom a pozoruje obyvateľov, ktorí bývajú naproti nej. Psychoterapeuta doktora Johna Millera, mladého Davida Wintersa, ktorý si odpykáva domáce väzenie, no najmä rodinu Russelovcov. Príťažlivú fyzioterapeutku Jane, úspešného právnika Alistaira a ich, trochu zvláštneho syna, Ethana. Anna si často spomína na svojho manžela Eda a ich spoločnú dcéru Oliviu, ktorí zahynuli pri autonehode. Anne pomáha predovšetkým psychiater Julian Fielding a kamoška Bina
Jedného dňa sa z bytu Russelovcov ozve hlasný krik. Je už neskoro večer a Anna cíti, že sa práve odohralo niečo tragické. Zavolá preto na políciu. Prípadu sa ujme komisár Little a detektívka Norreliová. Lenže kto už by len uveril žene, ktorá celé dni vysedáva vo svojom byte, za ušami škrabe kocúra Puncha, sleduje klasické filmy, popíja alkohol a mýli si realitu s fantáziou?

Veľkým plusom tohto románu je divoké tempo, ktoré pripomína film s dynamickým strihom. Príbeh vás na začiatku priam pohltí, no neskôr začne prílišné tempo unavovať. Ani si nemáte kedy poriadne vydýchnuť. Kniha je rozdelená na krátke kapitoly, ktoré zobrazujú jednotlivé dni. Minulosť sa strieda s prítomnosťou a fantázia sa prelína s realitou. Občas máte problém identifikovať, čo je čo. Dominuje postava Anny Foxovej, ktorá v podstate nesie celý príbeh na svojich pleciach. Záver má síce zaujímavú pointu, no až také prekvapenie to zase nie je. Pre mňa osobne mierne nadpriemerný thriller, ktorého zachraňuje najmä vysoké tempo. Milovníci filmov Okno do dvora alebo Disturbia si môžu prihodiť pri celkovom hodnotení pol hviezdičky navyše.