pondelok 22. mája 2017

RECENZIA: Haruki Murakami - Spisovateľ ako povolanie (Odeon, 2017)

HODNOTENIE:   ****                                                  KNIHA MESIACA

"Úpřimně řečeno sám dobře nevím, nakolik se snad tenhle muj spis muže stát příručkou a vodítkem pro ty, kdo by se chtěli stát spisovateli. Už proto ne, že jsem člověk, který uvažuje příliš po svém, a sám si nejsem příliš istý, nakolik se snad ohledně mého psaní či života dá generalizovat a zobecňovat. S jinými kolegy spisovateli se téměř nestýkám, pořádne nevím, jak píšou ostatní, a proto ani nemužu srovnávat. Píšu jak píšu, čistě proto, že to ani jinak neumím, a rozhodně nehodlám tvrdit, že jde o nejsprávnejší  zpusob jak psát. Něco z mých tvurčích metod patrně muže platit, že sto ruznych spisovatelu má taky sto ruzných spusobu psaní. To už si prosím račte nahlédnout a poctivě zvážit každý sám za sebe." (s.222).

"...zrovna tak, jako platí, že spisovatel vytváří literární dílo, zároveň v jistém smyslu dílo - přinejmenším zčásti -vytváří spisovatele:" (s.172).

Dnes je už takmer módnou záležitosťou vydávať akési spisovateľské príručky. Z tých známejších môžeme spomenúť napríklad Johna Irvinga alebo Stephena Kinga. Na Slovensku niečo podobné vydal nebohý Jozef Urban (Malý zúrivý Robinson).
Haruki Murakami je dnes už fenomén na literárnej scéne. Ako predstaviteľ japonskej literatúry sa dokázal presadiť po celom svete a jeho knihy boli preložené do viac ako päťdesiatich jazykov. Romány Nórske drevo a Kafka na pobreží pokladám za to najlepšie, čo som kedy čítal. Napriek tomu, že nie všetky Murakamiho diela pokladám za výnimočné, patrí medzi mojich najobľúbenejších autorov. Aj preto som sa rozhodol kúpiť si túto jeho príručku. A ako to dopadlo?

Je sympatické, že Murakami dokáže byť sám k sebe kritický a vie si urobiť srandu zo svojho spisovateľského ega: "A většina spisovatelu, včetně mé maličkosti (odhaduju tu většinu na takových dvaadevadesát procet), si stejně, ať už to řeknou nahlas nebo ne, myslí -To, co dělám a píšu já, je prostě to nejlepší a ostatní spisovatelé jsou, až na četné výjimky, uplně, úplně mimo-" (s.5).

Haruki Murakami nie je skeptický pokiaľ ide o čítanie kníh a čitateľov: "Jakmile si jednou člověk zvykne číst knihy -většinou se tak stane v mladém věku -už pak se čtením jen tak jednoduše neskoncuje. Muže mít nakrásně po ruce YouTube, anebo třeba 3 videohry, ale stejně, pokud mít čas (a možná i pokud ho mít nebude), sáhne sám od sebe po knize. A dokud bude  na světě alespoň jeden takový člověk z dvaceti, nemám o budoucnost knih a románu vážnejší obavy." (s.52).

Veľmi zaujímavú radu ohľadom vzťahu autor -čitateľ dal v jednom z rozhovor Murakamimu slávny spisovateľ John Irving: "Když jsem se kdysi setkal se spisovatelem Johnem Irvingem, řekl mi tehdy v rozhovoru o spojení se čtenáři zaujímavou věc. -Víte, pro spisovatele je nejduležitejší, aby to dokázal -promiňte mi ten výraz -šlehnout čtenářum vždycky rovnou do žíly.- Tímhle americkým slangovým obratem měl na mysli, že je třeba ve čtenářích vypěstovat závislost (a nadělat z nich regulérní narkomany). Vytvořit pouto, které člověk nebude moci přetrhnout, ani kdyby chtěl. Vytvořit vztah, v němž se člověk nebude moci dočkat, až dostane další dávku. Jako metafora je mi to naprosto srozumitelné, zní to ale hrozně asociálně, a proto radši volím mírnější příměr o "spojovacím kolektoru". Oba však máme na mysli totéž" (s.194).

Murakami poskytuje svojim čitateľom v jednotlivých kapitolách užitočné spisovateľské rady, pričom sa snaží používať zrozumiteľný jazyk, využíva veľa príkladov zo života a pripomína, že väčšina jeho názorov vychádza z osobných skúseností a preto by ich nemali nádejní začínajúci autori zovšeobecňovať. Zaoberá sa napríklad otázkami originality diela,, otázkou, o čom vlastne písať, otázkou správneho výberu postáv pri písaní, píše svoj názor na štúdium, na literárne ceny, atď.
Podľa môjho názoru veľmi zrozumiteľne a pútavo napísaná kniha, ktorú môžete brať ako takú pomôcku v prípade, že máte spisovateľské ambície. Murakami pripomína, že okrem usilovnej práce, nejakého toho talentu a vopred zvoleného cieľa, ktorý chcete dosiahnuť, musíte mať aj potrebné šťastie. Kombináciou týchto faktorov možno raz dosiahnete spisovateľský strop. Kto vie? Pokiaľ sa vám to však z nejakých dôvodov nepodarí, svet sa nezrúti. Nie je to totiž vždy len vo vašich rukách.

Na záver niekoľko základných užitočných Murakamiho  rád, ako sa z vás možno raz stane úspešný spisovateľ:
- musíte veľa čítať
- neponáhľajte sa počas písania