nedeľa 21. mája 2017

RECENZIA: David Duchovny - Zasr.atý Bucky Dent (Ikar, 2017)

HODNOTENIE:   *****                                                           KNIHA MESIACA

"Ted prikývol a nespúšťal oči z cesty, kým Marty hovoril čoraz tichšie: - Život patrí porazeným, Teddy. Takým ako ja a ty. A Mariana. A zasratý Bucky Dent. Navždy si to zapamätaj." (s.283).

Po románe Krava nebeská, ktorý bol v roku 2016 preložený aj do slovenčiny, prichádza David Duchovny, kedysi predstaviteľ slávneho agenta Muldera z dnes už kultového seriálu Akty X, tentoraz s románom, ktorý má prostoreký názov Zasratý Bucky Dent

Hlavnou postavou príbehu je Ted Fullilove, tridsiatnik, ktorý vyštudoval vysokú školu, no živí sa ako predajca orieškov počas bejzbalových zápasov mužstva New York Yankees.. Aj preto ho väčšina ľudí a najmä fanúšikov pozná pod menom pán Búrsky. Má rozpísaných niekoľko románov, spoločnosť v domácnosti mu robí Goldfarb, elektrická rybka na baterky a jeho najobľúbenejšou hudobnou skupinou je Grateful Dead. Počas vysokej školy mal vzťah s krásnym dievčaťom, členkou komunistickej strany, ktorá však dala prednosť inému: "Zamiloval som sa do nej rovnako ako sa Lenin zamiloval do Marxa." (s.19).
"On sa rozhodol stať sa spisovateľom bojujúcim o prežitie a podaril sa mu aspoň ten boj, kým zo Sue Rachel Abramowitzovej sa stala pravdepodobne jediná marxistická topmodelka v histórii ľudsta." (s.19).
Ted nemá o sebe veľkú mienku, uvedomuje si, že patrí na stranu porazených, ktorí sú spoločnosťou v podstate odpísaní: "Ted z celého srdca nenávidel okamih, keď si všimli, že je to iba on. Akoby sa stal hrozný omyl, akoby on sám bol omylom.(s.21).
"-Je to iba pán Búrsky. Čau, pán Búrsky, čo nové vo svete orieškov? BÚÚÚR -SKY!" (s.21).
Tedov stereotypný život nabúra správa o otcovi, ktorý zomiera na rakovinu pľúc Tedov otec Marty, ktorý kedysi pracoval ako stvoriteľ reklamných sloganov, na rodinu dlhé roky kašľal a aj preto cesta vzájomného hľadania si vzťahu otca so synom bude zdá sa, viac ako komplikovaná. Navyše zatiaľ čo Ted je veľkým fanúšikom New York Yankees, jeho otec drukuje bostonským Red Sox. Keďže obe mužstvá sú v bejzbale veľkými rivalmi, Ted aj Marty prežívajú vzájomné stretnutia veľmi emotívne. Ted si po čase všimne, že zakaždým, keď Boston prehrá, zdravotný stav jeho otca sa rapídne zhorší. Rozhodne sa preto ochrániť otca pred realitou a spoločne so zdravotnou sestričkou Marianou Bladesou, krásnou ženou portorikánskeho pôvodu a otcovými kamošmi, predstierajú situáciu, že Bostonu sa v sérii s Yankees začína neskutočne dariť a vyzerá to dokonca na titul.
Zamieňajú preto staré noviny, púšťajú Martymu archívne videonahrávky a podobne. Možno si aj vy spomeniete na výbornú nemeckú komédiu Good bye Lenin, v ktorej musí dospievajúci chalan spoločne s kamarátmi utajiť pred matkou pán socialistického režimu a rozdelenie Nemecka, lebo kým chlapcova matka upadla do kómy, bola oddanou straníčkou a nástup nového režimu by nemuselo matkine slabé srdce stráviť.
Tedovi a Martymu uľahčuje hľadanie si cesty k sebe aj húlenie trávy. Ted ju fajčí, aby sa odpútal od mizerného života, zatiaľ čo Martymu pomáha uvoľniť sa. Časom Ted zisťuje, že jeho otec predsa len nebol taký hrozný, ako si ho pamätal z detstva. Navyše obom prospieva počas lámania ľadov prítomnosť krásnej Mariany. Blíži sa finálová séria a Boston hrá s New Yorkom rozhodujúci zápas. Ted kúpi lístky do prvej rady a berie so sebou aj otca...

Jednou z najsilnejších stránok románu je popri dojímavom hľadaní si cesty otca so synom humor, ktorý je drsný, nežný, sarkastický, čierny, jednoducho perfektný: "- Sprevádzam umierajúcich terminálnym štádiom choroby. Od šoku a popretia k hnevu, vyjednávaniu a depresii až po prijatie a zmierenie.-"
-Znie to ako môj bežný deň. Až na to zmierenie.-" (s.39).

"-Prestaň! Už ani slovo!-"
-Fajn., nechceš sa baviť, podaj mi ovládač.-
-Ovládač? A tej je kde?-
Marty ukázal na topánku a Ted nechápavo pokrútil hlavou. Marty opäť ukázal na topánku. Ted ju zdvihol a pozrel pod ňu. Marty načiahol ruku  a Ted mu topánku podal. Marty ju hodil do televízora a ten sa vypol. Ovládač.
-Kedysi som dokázal prehadzovať stanice vtákom.-
-Marty, to sú kraviny, určite si ním však dokázal rozhádzať rodinu.-" (s. 83).

"Inak Diazepam je dobré slovo na scrabble. Zbavíš sa samohlások, za ktoré nie je toľko bodov." (s.71).

David Duchovny napísal skvelý román a len potvrdzuje, že nie je len hercom, ale aj spisovateľom. Zasratý Bucky Dent je dojímavá cesta, ktorá je navyše podaná výborným jazykom. Vôbec sa nedajte odradiť témou bejzbalu, ktorá je síce v príbehu dominantná, ale pokojne sa zaobídete aj bez znalostí pravidiel tohto populárneho športu, aby ste si knihu skvelo užili. Je tu viacero odkazov na komikov, hercov a hudobné skupiny sedemdesiatych rokov, ktorých mená mi nič nehovorili, ale aj to pokojne hoďte za hlavu. Zo všetkého najdôležitejšie je nájsť si k sebe cestu a vedieť si vzájomne odpúšťať. A toto všetko román stopercentne spĺňa. Dúfam, že v dohľadnej dobe vyjde nejaká ďalšia Duchovneho kniha slovenčine, už teraz sa na ňu totiž veľmi teším.