streda 17. mája 2017

RECENZIA: Cynthia D Aprix Sweeneyová - Hniezdo (Odeon, 2017)

HODNOTENIE:   ***

"Nikto sa nepamätal, kto ich prípadné dedičstvo prvý raz nazval Hniezdom, no ten názov bol výstižný. Melody mala len šestnásť, keď sa Leonard Plumb starší rozhodol, že svojim deťom založí fond. "- Nič veľké." opakoval im často. -Len skromné  vajce v hniezde, konzervatívna investícia rozložená na dlhšie obdobie, aby ste vložené prostriedky  mohli využívať, ale nie zneužívať-" (s.45).

Melody, Beatrice, Jack a Leo Plumbovci sú štyria súrodenci, ktorí bývajú v New Yorku. Každý z nich má nejaký problém. Leo je obľúbený, no ľahkovážny sukničkár, ktorý stále nedospel. Nedávno sa vrátil z protidrogového liečenia, nasťahoval sa k bývalej milenke Stephanie Pilarovej a súčasne je v rozvodovom konaní s manželkou Viktoriou. Melody vychováva spoločne s manželom Waltom šestnásťročné dcéry - dvojičky Louisu a Normu, ktorým túži zaplatiť školné na nejakú prestížnu univerzitu. Norma sa nedávno zamilovala do krásnej černošky Simone. Ich vzťah je plný vášne: "Simone prvý raz priviedla Noru k orgazmu na toalete vedľa Sály bezstavovcov a ani jej neodhrnula maličké fialové  tangá, ktoré si Nora potajomky kúpila na túto zvláštnu príležitosť" (s.196). Jack sa nedávno oženil s dlhoročným priateľom Walterom, no už krátko po uzavretí sobáša prežívajú prvú veľkú manželskú krízu. Beatrice vydala pred rokmi veľký knižný bestseller, no tie roky sú už dávno preč a teraz sa cíti ako typická žena v strednom veku, ktorá prechádza zložitým životným obdobím.

Francie je matkou štyroch súrodencov a snaží sa o to, aby bol peňažný fond, niečo ako predčasné dedičstvo (familiárne nazývané hniezdo), ktoré založil ešte pred rokmi jej nebohý manžel a zároveň otec jej štyroch detí, spravovaný čo najspravodlivejšie.
Leovi Plumbovi, miláčikovi rodiny sa pritrafí nepríjemná nehoda. Na jednom z večierkov zbalí mladú čašníčku Matildu Rodriguezovú a počas orálneho sexu napáli do nich náhodné auto prichádzajúce z vedľajšej cesty. Dedičstvo je v tej chvíli v ohrození a Leo bojuje v nemocnici o život. Keď sa preberie, začínajú na povrch vyplavovať nové veci. Stretneme sa s ďalšími postavami, ktoré zohrajú v príbehu dôležitú úlohu: hrdinský hasič Tommy alebo redaktor súkromných novín Paul Underwood

Sweeneyovej román je rodinnou ságou, ktorý nie je ničím výnimočný ani originálny. Postava Lea Plumba pripomína veľkého Gatsbyho z dnes už kultovej knihy F. S. Fitzgeralda. Viem si predstaviť, že by sa nejaký režisér chopil tohto diela a natočil by na jeho motívy krátky seriál alebo celovečerný film. Pre mňa je to len priemerné čítanie, ktorému chýba viacero dramatických momentov a prekvapujúcich zvratov. Postavy sú až na Lea Plumba nezaujímavé, nedokázal som si k nim vytvoriť nejaký hlbší vzťah. Na skrátenie chvíľ táto kniha postačí, hlbší zážitok však v žiadnom prípade nečakajte. Záver knihy...no nechajme to radšej tak.