štvrtok 10. augusta 2017

RECENZIA: William Irwin, Mark T. Conard, Aeon J. Skoble - Simpsonovi/ Filozofie (XYZ, 2010)

HODNOTENIE:   ***

"Ale Simpsonovci jsou legrace, a to v mnoha směrech -fenomén typu -něco pro všechny- takže je pravděpodnobně nemožné dívat se na ně a nesmát se, ať už jsou vaše politické či ekonomické názory jakékoli" (s.350).

Asi najslávnejšia televízna rodinka na svete, ktorá divákov zabáva už niekoľko desaťročí. Spoločne s bratom sme sledovali tento fenomenálny seriál už tesne po revolúcii a stále sa k nemu radi vraciame. O žltej rodinke z mestečka Springfield bolo napísaných mnoho kníh, nakrútený bol úspešný celovečerný film, diskutujú o ňom fanúšikovia aj kritici na celom svete. Tým z vás, ktorí seriál poznajú, určite nemusím pripomínať, o čo v ňom ide. A tí, ktorí ho náhodou nepoznajú (hoci pochybujem, že existuje človek, ktorý o Simpsonovcoch aspoň nepočul), by si mali čo najrýchlejšie pozrieť aspoň niekoľko sérii.

Je neuveriteľné, že seriál si napriek dlhovekosti stále drží vysoký kvalitatívny štandard. Autori knihy Simpsonovci/ Filozofia sa pozreli na rodinku z trochu iného pohľadu. Ako už názov tejto zaujímavej knihy napovedá, stretneme sa v ňom s mnohými filozofickými názormi svetoznámych mysliteľov. Konanie jednotlivých hrdinov zo seriálu Simpsonovci autori knihy prirovnávajú k myšlienkam a názorom Kanta, Heideggera, Schopenhauera, Aristotela, Platona, atď. Seriál sa odvoláva na mnoho filmov, literárnych diel a sitcomov. Svoj hlas mu prepožičalo mnoho slávnych hercov, politikov, vedcov, športovcov a iných celebrít. Mať v ňom aspoň štek sa považuje za česť. Autori Simpsonovcov si svojim humorom berú na mušku každého: politikov, celebrity, televíziu FOX ( ktorá seriál vysiela už od jeho vzniku), náboženstvá, národnostné menšiny, demokratov, republikánov, vegetariánov, ochrancov zvierat...

Prečo Simpsonovcov tak milujeme?( nie som priaznivcom tohto slova, ale v tomto kontexte mi príde ako najvýstižnejšie). Na túto otázku sa snažia nájsť odpoveď už niekoľko rokov nielen autori tejto knihy. Simpsonovci sú fenomén. Je to perfektný obraz súčasnej spoločnosti. Homera v istých chvíľach nenávidíme a inokedy mu jeho povahu tajne závidíme a aspoň na jeden deň by sme sa chceli správať ako on, Bart je vzorom malých drzých chlapcov, Líza je intelektuálka, zatiaľ čo Marge sa snaží do všetkého voviesť poriadok. Aj epizódne postavy seriálu sú skvelé. A nesmieme opomenúť dokonalý český dabing s perfektným prekladom.
Na to, aby ste si knihu Simpsonovci / Filozofia naplno vychutnali, potrebujete mať jednotlivé série dobre napozerané. Alebo aspoň tretinu z nich. Našťastie poznám mnoho replík naspamäť, takže mne to problém pri čítaní knihy nerobilo. Nie je to jednoduché čítanie, stretnete sa s desiatkami citácii od svetových filozofov, treba počítať s tým, že knihu neprečítate na jeden nádych. Ale dozviete sa veľa zaujímavého a na hrdinov seriálu a ich konanie sa budete pozerať novými očami.

Viete aká je jedna z veľkých výhod seriálu? Že ho môžete sledovať stále znova a znova a vždy v ňom nájdete niečo nové.