piatok 11. augusta 2017

RECENZIA: Naveed Jamali - Ellis Henican - AKo chytiť Ruského špióna (Ikar, 2016)

HODNOTENIE:   **

"Všetko, čo som vedel o práci v utajení som pochytil z kníh, filmov, seminárnych prác do školy a seriálu Magnum. Hltal som úplne všetko - Ronina, Spy Game, čokoľvek s Bondom alebo Bournom v názve. Išlo mi na tridsať, mal som titul z Newyourskej unverzity, nebol som najhlúpejší, ale nevedel som ako ďalej. Tak som čakal, kým na to prídem, a medzitým som pracoval v podniku, ktorý založili rodičia, keď sa sem prisťahovali. Mal som pekný byt na Manhattane, mladú manželku, ktorá práve vyšla zo školy, a priveľa času som trávil za počítačom. Prečítal som pomerne dosť kníh o studenej vojne a Sovietskom zväze a videl som asi všetky vojnové filmy, čo kedy kto nakrútil. Nevedel som však po rusky. Boršču som nikdy neprišiel na chuť. A najbližšie, ako som sa v živote dostal k Moskve alebo Sankt Peterburgu, bola stredne drahá fľaša Stoličnej vodky z obchodu s alkoholom na rohu Brodway a 113. ulice. Vonkoncom som nespĺňal predstavy o nenápadnom dvojitom agentovi." (s.11).

Príbeh spracovaný na základe skutočných udalostí sa odohráva po roku 2000 v Spojených štátoch, najmä v New Yorku .Hlavný hrdina - Naveed Jamali pracuje ako dvojitý agent pre USA a zároveň aj pre Rusko. Z času na čas sa stretne s Olegom Kulikovom, ktorému nosí tajné dokumenty o vojenskej technike Spojených štátov. Pri väčšine stretnutí mu asistujú agenti FBI Tedy a Terry
V úvode románu sa dozvieme ako sa Naveed zoznámil so svojou ženou Ave, ako študoval na Hardvarde, o jeho túžbe dostať sa k námorníctvu, o tom ako vášnivo sledoval všetky kultové mafiánske filmy a seriály a na ich základe si formoval osobnosť. V týchto kapitolách som premýšľa,l či sa autor snaží parodovať Jamesa Bonda alebo je to napísané vážne a ako paródia to len vyznieva... Neviem. No na paródiu alebo aspoň vtipný román je tam málo humorných momentov a na vážny špionážny thriller je to skoro až detinské. Ťažko uveriť, že toto sa naozaj stalo a ešte ťažie uveriť, že známe filmové štúdio zakúpilo autorské práva na filmový scenár. Naozaj netuším, kto by mohol hrať úlohu Naveeda Jamaliho.

Spočiatku to vyzerá nádejne. Dokonca som bol zvedavý, ako sa bude príbeh uberať, no postupne to začínalo upadať do priemeru. Stretnutia s Olegom, komická hra na agenta FBI. Možno do týchto horúčav sa to dá, ale rozhodne to nie je nejaká vysoká literatúra. Dokonca ani nie veľmi zábavná.