streda 30. augusta 2017

RECENZIA: Carlos Ruiz Zafón - Zářijová světla (CooBoo, 2014)

" -Zářijová světla - pritakal Ismael, zatímco projížděli kolem majáku. .Podle té legendy, jestli tomu tak chceš říkat, prí jedné noci na konci léta, když zrovna v městečku probíhal maškarný bál, viděli jeho obyvatelé maskovanou ženu, jak v přístavu nastoupila na plachetnici a pustila se na moře. Někteří tvrdí, že jela k majáku na tajnou schuzku s milencem, jiní zase, že prchala před nevýslovným zločinem, který spáchala-" (s.48).

Príbeh začína v Paríži v roku 1936. Armand Sauvelle práve zomiera. Ostáva po ňom vdova Simone s deťmi Irene a Dorianom. Zatiaľ čo Dorian je neustále ponorený v geografii, ktorá mu nahrádza samotu, jeho sestra sa snaží nájsť si nejaké miesto v živote. Zdá sa, že situácia Sauvellovcov vyzerá beznádejne. Simone netuší, čo ďalej. Rodinné úspory sa rýchlo míňajú a ona si nevie nájsť lepšie plátenú prácu. Našťastie jej podá pomocnú ruku tajomný muž menom Lazarus Jann, ktorý býva vo svojom majestátnom sídle, ktoré je plné rôznych mechanických hračiek. Úlohou Simone je starať sa o Lazarusovu dokumentáciu a chod domu.Majiteľ sídla ju však vopred upozorňuje na to, že do niektorých miestností je vstup prísne zakázaný.
Irene si nájde priateľku Hannu, ktorá chodí pánovi Lazarusovi upratovať dom a variť mu. Je to milé dievča, len sa utápa v nekonečných klebetách. Jedného dňa Hanna zomrie záhadnou smrťou a celé mestečko je hore nohami.Simone sa aj s deťmi presťahuje do útulnej vilky, ktorá sa nazýva Dom na útese. Neďaleko Lazarusovho sídla sa nachádza čarovné miesto, ktoré miestni obyvatelia prezývajú Modrá pláž. A na nej stojí maják, ktorý skrýva tajomstvo jednej krásnej mladej ženy, ktorá po svojej smrti zanechá tajný denník. Irene sa rozhodne, že odhalí ženino tajomstvo. Pomôcť jej má pri tom Ismael, mladý rybár a zároveň Hannin bratranec, ktorý sa do Irene zahľadí. Zdá sa, že je to vzájomné.
S Lazarusom sa spája jedno zabudnuté meno. Daniel Hoffmann. Muž, ktorý kedysi obdarovával chudobné deti hračkami, za čo od nich požadoval jediné. Ich vlastný tieň, ktorý ho udržiaval pri živote. Jedným z týchto detí bol aj Lazarus.
Lazarusovo sídlo v Cravenmoorskom lese začne ožívať a obyvatelia mesta sa ocitnú vo veľkom nebezpečenstve.

Ďalší napínavý príbeh s prvkami hororu z pera skvelé španielskeho autora C.R. Zafóna, ktorý je plný tajomstiev, dramatických scén a dobrodružných výprav. Postavy si vás okamžite získajú, dej vás od začiatku pohltí. Paráda.