utorok 22. augusta 2017

RECENZIA: Alexandra Oliva - Posledná (Ikar, 2017)

HODNOTENIE:  **

"Táto šou nie je o mne. Nie je ani o ostatných súťažiacich. Je o svete, do ktorého sme vstúpili. Sme komparzisti, našou úlohou je zabávať, nie poučovať. Uvažovala som o zážitku, ktorý budem mať z tejto súťaže nesprávne -nie som tu preto, lebo som zaujímavá, ani nie preto, že sa obávam mať deti. Jednoducho som v scenári tejto šou diakritické znamienko. Nikomu nezáleží na tom, či vydržím v súťaži do konca. Tvorcovia majú jediný záujem, aby ju diváci sledovali do konca." (s.232).

Pokiaľ ste videli aspoň niekoľko minút z reality show Ostrov, ktorú  minulý rok vysielala televízia Markíza, potom budete mať pocit, že čítate jej knižnú podobu. Alebo aspoň jej veľmi príbuznú verziu.
Máme tu dvanásť súťažiacich, ktorí na izolovanom mieste plnia fyzicky náročné úlohy. Poznáme ich pod prezývkami: Zoo, Inžinier, Čašníčka, Ázijčanka, Stopár, Biologička, Rančer, Bankár, Vojenský pilot, Čierny doktor, Roztlieskavač a Exorcista. Každý z nich sa vyznačuje nejakými vlastnosťami a nejako sa správa. Podľa úspešnosti plnenia úloh sú buď odmeňovaní alebo trestaní. Zmluva, pod ktorú sa všetci hráči podpíšu, ich zaväzuje k tomu, že reality šou bude trvať nie menej ako päť a nie viac ako dvanásť týždňov. Súťažiaci vypadne vo chvíli, keď nahlas vysloví slová "Ad tenebras dedi."
K reality show sa vyjadrujú aj diváci prostredníctvom mailov a komentárov. Čo spočiatku vyzerá ako klasická reality show, sa postupne mení na holý boj o život. Súťažiaci netušia, že mimo územia, na ktorom sa momentálne nachádzajú, vypukne medzičasom smrtiaca epidémia, ktorá si vyžiada množstvo ľudských životov. Hranica súťažných úloh a reálneho sveta sa úplne potiera. Niekomu sa to vymklo z rúk a cesta späť je nemožná...

Veľmi dobrý nápad, ktorý však zostal iba nápadom. Dramatické scény nemajú to správne napätie, ktoré by vám vyrazilo dych alebo spôsobilo zimomriavky. Myslím si, že keby bol príbeh prenesený na filmové plátno, bol by to oveľa silnejší zážitok. Ani jeden zo súťažiacich mi nejako neprirástol k srdcu, keď to poviem natvrdo, bolo mi v podstate jedno, čo sa s nimi stane. Ich charaktery plávajú po povrchu, nemajú potrebnú charizmu.
Román sa číta ľahko, je v ňom minimum dialógov a pomerne veľa opisov. Ak máte chuť trochu vypnúť, potom je Posledná tou správnou voľbou. No ak čakáte nejaký hlbší čitateľský zážitok, potom sa na knihu zvysoka vykašlite.