streda 23. augusta 2017

RECENZIA: Paulo Coelho - Špiónka (Ikar, 2016)

HODNOTENIE:   **

"Myslela som si, že môžem manipulovať s tými, čo chceli odhaliť štátne tajomstvá, myslela som si, že Nemci, Francúzi, Angličania či Španieli nikdy neodolajú žene ako ja - a napokon manipulovali oni so mnou. Unikla som pred zločinmi, ktoré som naozaj spáchala: najväčšmi som sa previnila tým, že som bola emancipovaná, nezávislá žena vo svete, ktorému vládnu muži. Odsúdili ma za špionáž, hoci som sa dostala len ku klebetám v salónoch vysokej spoločnosti." (s.24).

Mata Hari sa stala legendou. Kým však v skutočnosti táto záhadná diva bola? Vypočítavá milenka, ktorá manipulovala s mocnými politikmi? Prostitútka, čo si rada užívala život? Žena, ktorá túžila po bohatstve, emancipácii a nezávislosti?
Je paradoxné, že v procese, v ktorom ju odsúdili na smrť, boli v radoch žalujúcich aj obhajcov muži, ktorí prešli jej náručou. Jej meno poznali Nemci aj Francúzi. Oba tábory chceli využiť jej styky a spraviť z nej špiónku. Možno aj samotná Mata Hari sa naivne domnievala, že je súčasťou nejakej veľkej vzrušujúcej hry, ktorá bude mať napokon šťastný koniec. Aspoň pre ňu. My už vieme, že sa mýlila. Skôr ako ju popravili, istý čas strávila vo väzení Saint - Lazare, v ktorom panovali otrasné podmienky: "Viem akú povesť má väzenie, kde vás dnes na svitaní naposledy navštívim. Bývalá nemocnica pre chorých na lepru, potom blázinec, neskôr tam väznili a popravovali ľudí počas Francúzskej revolúcie. Takmer nijaká hygiena, cely bez ventilácie, vzduch nemá kadiaľ prúdiť, všade sa šíri zápach a choroby. Väznia tu predovšetkým prostitútky a ľudí, ktorých sa chce rodina s pomocou stykov na správnych miestach zbaviť. Zároveň príhodné miesto na výskum pre lekárov, ktorí sa zaujímajú o ľudské správanie." (s.161).

Paulo Coelho, asi najznámejší brazílsky spisovateľ, napísal fiktívny príbeh o najslávnejšej špiónke dvadsiateho storočia. Vychádzal pri tom z viacerých, doteraz nezverejnených historických dokumentov. Román je akousi spoveďou ženy, ktorá vie, že onedlho bude popravená. Rekapituluje najpamätnejšie momenty svojho života a snaží sa pri tom zmieriť so smrťou.

Coelho je podľa môjho názoru jeden z najpredceňovanejších  spisovateľov súčasnosti. Nepáči sa mi spôsob akým píše, pretože je vykalkulovaný, presladený, príliš opisný a málo dramatický. V súčasnosti žije už len zo svojho mena, vďaka ktorému úspešne predáva aj sotva priemerné romány. Ako napríklad tento.