sobota 29. apríla 2017

RECENZIA: Jo Nesbo - Zrada (Ikar, 2013)

HODNOTENIE:  ****

"Zrada -zrada -zrada! Sedel som ako skamenený, dobre ukrytý v poslednej lavici, keď voviedli moju snúbenicu. Sadla si na lavicu obžalovaných a Evenovi Juulovi venovala krátky, jednoznačný úsmev. Ten malý úsmev stačil na to, aby som vedel všetko" (s.371).

Nebol by to Harry Hole, aby sa ho nejaký prípad nedotýkal osobne. Dostávame sa niekam na začiatok jeho policajnej kariéry, do obdobia, keď sa zoznamuje s krásnou právničkou Rachel Faukeovou, svojou budúcou manželkou, ktorá vychováva šesťročného syna Olega. V pozadí sa zatiaľ chystá atentát na nórskeho kráľa. Jeden z veteránov 2. svetovej vojny, ktorý bojoval po boku Hitlera, sa spojí s popredným členom neonacistickej skupiny Sverre Olsenom a kúpi si od neho účinnú zbraň, známu pod názvom Marklin. Harry sa dozvie, že Rachelin otec, pán Fauke, je taktiež nórskym vojnovým veteránom, ktorý stál verne po boku fašistov a teraz spisuje svoje memoáre. Žeby aj on bol do atentátu nórskeho panovníka nejakým spôsobom zainteresovaný?
Zomiera jedna z najtalentovanejších vyšetrovateliek a zároveň Harryho partnerka v práci - Ellen Gjeltenová. Postupne rukou vraha zomierajú aj ďalší veteráni 2. svetovej vojny. Harry Hole sa musí prestať utápať v alkohole a čo najrýchlejšie odhaliť chladnokrvného zabijaka, ktorý sa ukrýva v jednom z hotelových apartmánov aj so svojim Marklinom v dlaniach a trpezlivo čaká, kedy bude môcť udrieť posledný raz...

Príbeh s pozadím temnej minulosti, ktorá sa dotýka viacerých Nórov veľmi osobne. Týmto prípadom sa zároveň autor románu vyrovnáva s minulosťou svojho otca, ktorý počas druhej svetovej vojny oddane bojoval po boku hitlerovej armády, za čo si odsedel trojročný trest vo väzení.
Harry Hole je opäť vo výbornej forme, zápasí s alkoholom, spoznáva svoju životnú lásku, snaží sa zabrániť atentátu na nórskeho panovníka. Nechýbajú skvelé narážky, čierny humor, dramatické scény a všetko to ostatné, kvôli čomu siahajú po Nesbových knihách milióny čitateľov po celom svete.