pondelok 10. decembra 2018

RECENZIA: Mohsin Hamid - Exit Západ (Ikar, 2018)

"Keď vyšla z domu, zdalo sa jej, že aj ona sa sem prisťahovala, že každý sa niekam prisťahúva, a nezabráni tomu ani vtedy, ak zotrvá celý život v tom istom dome.
Časom sa všetci stávame migrantmi." (s.169).

Príbeh sa odohráva na pokraji občianskej vojny pravdepodobne v niektorej z arabských krajín. Zatiaľ čo Nadia je nezávislá, vášnivá a zmyselná žena, Said je naopak umiernený, pokojný muž, ktorý dodržiava tradície a ctí si rodinu. Milostný vzťah dvoch mladých ľudí sa odvíja v atmosfére nepokojov v uliciach, bombových útokov a prestreliek. Hoci je to riskantné, rozhodnú sa utiecť z krajiny a začať nový život niekde, kde je to bezpečnejšie. Napokon sa im to podarí a po prekonaní viacerých prekážok sa ocitajú v Londýne. Tam sa zaradia medzi tisíce ďalších utečencov. Nastáva skutočná skúška ich vzťahu. Sami sú prekvapení z toho, že to, čo si dlhé mesiace zložito budovali vo vojnovej zóne, sa v slobodnom svete začne rúcať ako domček z kariet už po niekoľkých týždňoch. Sú natoľko silní, aby to ustáli?

Jednoduchý intímny príbeh dvoch mladých ľudí, ktorí sa snažia prekonať vážne prekážky, aby mohli v bezpečnejšom svete rozvíjať svoju lásku. Príbeh stojí na hlavných postavách Nadie a Saida. Na ich odlišnosti a vzájomnej láske. Veľmi dobre je vykreslená vojnová atmosféra v uliciach, ktorá dokáže nenápadne vtiahnuť čitateľa do deja. Trochu to pripomína rozprávku z Tisíc a jednej noci až na to, že...

"Said s Nadiou si o týždeň po ďalšej lekcii konečne sadli v bufete na kávu. Vtedy sa jej spýtal na konzervatívny čierny odev, ktorý ju vlastne celkom zahaľoval.
- Ak sa nemodlíš, - poznamenal stíšeným hlasom, - prečo sa takto obliekaš? -
Sedeli pri stole pre dvoch pri obloku, odkiaľ bol výhľad na hustú pouličnú premávku. Medzi sebou mali položené obrazovkami nadol telefóny, ktoré pripomínali zbrane desperádov, riadiacich sporné otázky.
Usmiala sa. Odpila si. Prehovorila, dolnú časť tváre jej pritom zakrývala šálka,
- Takto si aspoň muži nemôžu zo mňa usierať, - odvetila." (s.19).