nedeľa 16. decembra 2018

RECENZIA: Fredrik Backman - My verzus vy (Ikar, 2018)

HODNOTENIE:   ****                DECEMBROVÁ KNIŽNÁ SRDCOVKA

"Sme malé mestečko v hlbokých lesoch, obyvatelia dokonca hovorievajú, že nijaká cesta nevedie sem, iba naokolo. Miestna ekonomika pripomína astmatika, ktorý sa rozkašle zakaždým, keď sa pokúsi zhlboka nadýchnuť. Miestna fabrika každoročne nenápadne znižuje stavy, ale tvári sa pritom ako dieťa, ktoré predstiera, že torta sa zmenšila od mrazu, hoci z nej kúsok odjedlo. Keby ste pred seba položili starú a novú mapu sveta, videli by ste, že obchodná ulica a fliačik, čo sa honosne nazýva Centrum, sa scvrkli ako kus mäsa na horúcej panvici. Vlastne nám zostal len zimný štadión, to je zhruba všetko. No ako sa hovorieva tu u nás: Dočerta, a čo viac potrebujeme?" (s.5).

Román je voľným pokračovaním veľmi úspešných Medveďoviec. Pokračuje na mieste, kde skončil prvý diel. Talentovaný hokejista Kevin Erdahl sa po vypuknutí škandálu spoločne so svojimi rodičmi sťahuje z mesta, zatiaľ čo dcéra športového riaditeľa hokejového klubu Medveďovce, bývalého hráča NHL Petra Anderssona, Maya, sa spamätáva zo šoku. Výrazne jej v tom pomáha jej najlepšia priateľka Ana, ktorá má zase kopec problémov so svojim otcom, ktorý denne utápa svoj život v alkohole. Mayna mama Mira pracuje v bezvýznamnej právnickej kancelárii a tajne túži po lepšom mieste. Kevinov najlepší kamarát Benjamin Ovich, prezývaný Benji, (mimochodom, pre mňa osobne, najlepšia postava celého románu), vynikajúci hokejista, zápasí nielen so svojou agresivitou, ale aj s veľkým tajomstvom, ktoré napokon aj tak vypláva na povrch a otrasie celým mestom. K úspešnej kariére profesionálneho hráča má našliapnuté podceňovaný Amat, ktorému výrazne pomáhajú jeho najlepší kamoši Bobo a Zacharias (macher na počítačové hry). Mužstvo prevezme trénerka Elisabeth Zackellová, čo v meste spôsobí veľkú vlnu odporu. Baba a hokej? To obyvateľom Medveďoviec akosi nejde dokopy. Ambiciózna trénerka si však z posmeškov ťažkú hlavu nerobí a je odhodlaná postaviť mužstvo predovšetkým z mladých hráčov. Najskôr však musí počkať, kým sa vráti z nápravného ústavu pre mládež vynikajúci brankár Vidar Rinnius. Peter Andersson, ako športový riaditeľ, má plnú hlavu starostí. Do mesta sa postupne vkrádajú politické špekulácie v podobe Richarda Thea, ktorý chce prilákať do Medveďoviec nových investorov a zmeniť celý kraj na nepoznanie. Nechýbajú ani tajomní chlapci, ktorí si hovoria Skupinka. Dávajú o sebe vedieť zakaždým, keď sa v meste dejú nejaké špinavé praktiky. Pavúk, Stolár a Vidarov starší brat Teem. Nechýbajú ani ďalšie známe tváre z predošlého románu: bývalý tréner Sune, barmanka Ramona, kapitán Zubrovky, mimochodom úhlavného nepriateľa hokejového klubu Medveďovce, William Lyn, ktorý sa rozhodol spraviť Benjimu zo života peklo. A treba povedať, že sa mu to úspešne darí. Nenávisť Medveďoviec a Zubrovky, ktorú ešte prehlbuje zákulisná politika, sa mení na otvorenú vojnu, ktorá už dávno presiahla hranice hokejových mantinelov...

"Toto je príbeh o zimných štadiónoch a srdciach, čo pre ne tlčú. O ľuďoch a športe a o tom, ako sa striedajú vo vzájomnej podpore. O nás, ktorí snívame a bojujeme. O zaľúbených aj zničených, o našich dobrých aj najhorších dňoch. Medveďovce jasali, ale už to v nich aj tlelo. A chystal sa hrozný výbuch.

Zopár dievčat a chlapcov v nás vyvolalo pocit hrdosti a vlastnej veľkosti. A jedno auto sa nocou rútilo prirýchlo. Nazveme to dopravná nehoda, ibaže k nešťastiu dochádza náhodou, no tomuto sme mohli zabrániť. Toto ktosi spôsobil vlastnou vinou. Zapríčinili ho však viacerí. My všetci.

Hokej je hokej. Hra. No len naoko." (s.417).

Na rozdiel od predošlého dielu, ktorý vyšiel v slovenskom preklade pod názvom Medveďovce, je román My verzus vy temnejší, viacej dramatický a tajomný. Musím vyzdvihnúť autorov štýl rozprávania, ktorým len niečo načrtne, aby čitateľa navnadil, no väčšinu si necháva pre seba, čím ho drží po celý čas v napätí. Plejáda skvelých literárnych postáv, napínavý príbeh, niekoľko neočakávaných zauzlení a záver, ktorým si Backman akoby nechal voľný priestor pre prípadný tretí diel. Pokiaľ ide o mňa, rozhodne by som neprotestoval. Výborné čítanie, ktoré je na prichádzajúce vianočné sviatky ako stvorené. Odporúčam aj ako skvelý darček pod stromček, ak náhodou ešte stále váhate nad nejakou knihou, ktorou by ste chceli obdarovať človeka, na ktorom vám záleží. A teraz všetci naraz: MÉ- DVE - ĎOVCE. MÉ - DVE - ĎOVCE...