RECENZIA: Marek Boško: Vitajte v KĽDR (Ikar, 2018)

Quebecer: Zaželal som Trumpovi šťastné narodeniny.

...

RonnieC: A kde si to video natočil?
Quebecer: Čo myslíš, kde?
RonnieC: Neviem.
Quebecer: V Pchjongjangu. V Severnej Kórei, kámo!" (s.50).

Ricky Martin a Beyoncé sú posledné dva známe žijúce nosorožce, ktoré môžu ešte zachrániť populáciu tohto takmer už vyhynutého vzácneho druhu. Lenže proces rozmnožovania zlyhá a Ricky Martin umiera. Riaditeľ španielskej ZOO Fermín Escobedo a hlavný ošetrovateľ Andrés Casal sú zúfalí. Náhodou sa však dopočujú, že predsa len existuje jedna zoologická záhrada, ktorá vlastní vzácneho nosorožca. Problém je, že sa nachádza v najizolovanejšej krajine na svete. V KĽDR. Riaditeľ ZOO má našťastie veľmi šikovného vnuka Ronalda, ktorý mu pomôže aj s tými najťažšími prekážkami. Španielska ZOO však nie je jediná, ktorá ma o vzácneho nosorožca eminentný záujem. Do hry vstupuje plukovník zimbabwianskej armády, prezident Zimbabwe Mugabe, vientnamská tajná služba a prezident Kim Čong - un. Vyslancom španielskej ZOO neostáva nič iné, ako zorganizovať nebezpečnú výpravu priamo do srdca KĽDR, a pokúsiť sa o nemožné. Získať semeno posledného žijúceho nosorožca Zimba, ktorým by oplodnili Beyoncé.

Na to, aby bol príbeh vtipný, vyznieva až príliš absurdne a na to, aby bol aspoň trochu vážny, je v ňom až priveľa humorných situácii. Autor vychádza zo skutočného projektu, ktorý dostal názov Noemova archa. Žiadna z postáv v románe nijako zvlášť nevyčnieva, aj keď pre mňa osobne bol najzaujímavejší mladý Ronaldo. Príbeh je v podstate jednoduchý. Spočiatku sa odohráva na viacerých miestach súčasne, no postupne sa zleje do jednej krajiny. Ako oddychová záležitosť na jedno popoludnie môže byť, ale nič vysoké od toho nečakajte.