pondelok 14. mája 2018

RECENZIA: Andrew Wilson - Talent na vraždenie (Ikar, 2017)

HODNOTENIE:    ***

" - Ako som vám už načrtol, berte ma ako strojcu týchto udalostí. A myslím to doslova. Dosiaľ ste svoje postavy ovládali a vraždili ich, kedy sa vám zachcelo, vy. Teraz som na rade ja. Teraz ste mojou postavou vy. -" (s.57).

Manželstvo slávnej spisovateľky Agathy Christiei a jej manžela Archieho prechádzalo v roku 1926 vážnou manželkou krízou. Archie sa v tom období intenzívne stretával s mladou milenkou Nancy Neelovou. Agatha zanechala dcéru Rosalind a psa Petra v rodinnom sídle a 3. decembra na desať dní niekam zmizla. Polícia našla len jej zhavarované auto, v ktorom autorka zanechala svoj kožuch a ďalšie osobné veci. Po tom, čo po nej polícia vyhlásila  pátranie, sa nečakane zjavila 13. decembra, toho istého roku, v nenápadnom hoteli, v mestečku Harrogate. Čo sa však dialo počas tých desiatich dňoch, počas ktorých sa po Agathie Christiei zľahla zem, zostáva dodnes nevyriešenou záhadou. Hovorí sa o strate pamäti, nervovom zrútení spôsobenom manželovou neverou, alebo o pomste, ktorá bola určená záletníkovi. A práve tomuto záhadnému obdobiu, ktoré nikdy nevysvetlila ani samotná spisovateľka, sa venuje román Talent na vraždenie

Lekár Patrick Kurs sa stretne so slávnou Agathe Christie a vydieraním ju prinúti, aby sa pokúsila zabiť jeho manželku Floru. Lenže keď Agatha bližšie spozná ženu, ktorú má zabiť, zistí, že vôbec nie je  taká bosorka, ako jej ju vykreslil doktor. Spisovateľka povie žene pravdu a tá sa ju snaží upokojiť. Spisovateľke prezradí, že aj tak trpí nevyliečiteľným ochorením, ktoré jej spôsobuje bolesti, takže vražda v podstate len urýchli celé trápenie.
Medzitým Archie nahlási manželkino zmiznutie. Po nezvestnej Agathe Christiei pátra nielen polícia, na čele s komisárom Williamom Kenwardom, ale aj zvedavá novinárka Una Crowová
Flora napokon umiera a doktor Kurs pri pohľade na ňu (údajne) spácha samovraždu. Pár dní na to nájdu mŕtve telo novinárky Crowovej. Jej dobrý priateľ Davison, ktorý pracuje pre tajnú službu, má na celú vec jasný názor. Aká je skutočná pravda o zmiznutí slávnej autorky? Aby toho nebolo málo, z lekárskej správy vyjde najavo, že Flora žiadnou chorobou netrpela...

Aké boli osudy postáv, ktoré boli nejakým spôsobom do prípadu zainteresované, sa dozviete v závere románu. Celkom zaujímavý pohľad na desať najzáhadnejších dní najslávnejšej spisovateľky detektívnych prípadov, ktorých hrdinkou sa, zhodou okolností, stala ona sama. Samozrejme nejde o žiadny skutočný príbeh, ale ako autorská fabulácia je to celkom pôsobivé.