piatok 13. apríla 2018

RECENZIA: Viet Thanh Nguyen - Sympatizant (Absynt, 2018)

HODNOTENIE:   ****

"Som špión, spáč, špiceľ, človek dvoch tvárí. Azda teda nie je prekvapivé, že som zároveň človek dvoch myslí. Nie, nie som žiaden čudesný mutant z komiksu či hororu, aj keď viacerí sa tak ku mne správali. Jednoducho som schopný vnímať akúkoľvek vec z dvoch uhlov pohľadu. Občas sa utešujem myšlienkou, že je to môj dar, a hoci nie je dominantný, je to možno jediný dar, ktorým disponujem." (s.9).

James Bond, Hellerova Hlava XXII., Murakamiho Nórske drevo, televízny seriál M*A*S*H. Z každého niečo nájdete v románe vietnamského autora, ktorý zaň získal prestížnu Pulitzerovu cenu.

"Čo si ľudia bojujúci s mocou počnú, keď ju získajú? Čo si počne revolucionár, keď revolúcia zvíťazí? Prečo tí, čo sa dovolávajú nezávislosti a slobody, odopierajú nezávislosť a slobodu iným? A je normálne alebo nenormálne veriť, ako očividne mnohí okolo nás, ničomu?" (s.431).

Hlavný hrdina románu (jeho meno nepoznáme) pracuje ako dvojitý agent Vietnamskej vojny. Na jednej strane sympatizuje s myšlienkami komunizmu, na strane druhej sa tvári, že bojuje po boku Američanov. Vďaka tomu, že študuje na univerzite v Spojených štátoch, angličtinu ovláda lepšie ako hociktorý priemerný Američan. Jeho služby využívajú súdruhovia nielen počas vojny, ale aj po jej skončení.
Román sa začína vo väzení, kam súdruhovia zavreli hlavného hrdinu, ktorého podozrievajú zo špionáže. Tam spisuje svoje pamäte, ktoré sa vracajú až do jeho detstva, k štúdiu na univerzite v Spojených štátoch, k vojenskej kariére a k práci osobného asistenta, ktorú vykonával pre generála. Za ten čas sa stihol osudovo zamilovať do dvoch žien (tá prvá bola staršia sekretárka pracujúca na univerzite, tou druhou bola dcéra generála.). Bol priamo zodpovedný za smrť dvoch nevinných ľudí (krivo obvinil majora zo špionáže, čím sa postaral o jeho likvidáciu a sám zabil soka svojej milenky). Ako tínedžer niekoľkokrát onanoval s mŕtvou sépiou, ako asistent režiséra sa podieľal na nakrúcaní propagačného filmu Osada, viedol niekoľko významných mierových povojnových rokovaní, na ktorých sprevádzal generála. Priamych vojenských akcií sa nezúčastnil, napriek tomu bol svedkom brutálneho mučenia amerických vojakov, ktoré vykonávali na mladej tajnej agentke (drsná pasáž v záverečnej časti románu.) Dosiahol hodnosť kapitána, no zradil ho jeden z dvojice dvoch najlepších priateľov Man alebo Bon.

"Naše cely boli hotové stroje času, väzni v nich starli oveľa rýchlejšie ako okolitý svet." (s.19).

Tragikomický príbeh vietnamského Forresta Gumpa, ktorý stretol za svoju kariéru viacero významných osobností, navštívil mnoho miest, okúsil svetlé, ale aj temné stránky života, aby napokon dospel k jedinému poznaniu: "...hoci nič nie je cennejšie ako ako nezávislosť a sloboda, zároveň nič je cennejšie ako nezávislosť a sloboda!" (.425).

Zaujímavo napísaný špionážny román, ktorý kritici označujú za jedno z najlepších diel pojednávajúcich o vojne vo Vietname. Je paradoxné, že samotná vojna sa v príbehu vyskytuje len veľmi okrajovo. Dôležitejšia je kulisa okolo celého konfliktu a tá je podaná skutočne prvotriedne. Táto kniha má v sebe niečo originálne a práve to ju robí takou silnou a príťažlivou. Hlavný hrdina nie je žiadny westernový frajer, naopak, je to podrazák a špekulant, no práve tieto vlastnosti ho robia čitateľsky atraktívnejším a uveriteľnejším.