štvrtok 26. apríla 2018

RECENZIA: J.G. Ballard - Hello Amerika (Plus, 2010)

HODNOTENIE:   **

"Když si doktor Ricci o zábradlí uprostřed lodi otíral ze svých elegantních rukou saze, napadlo ho: Tak tohle je tedy New York - nebo spíš byl. Největší město dvacátého století, tady byl slyšet tep mezinárodních financí, prumyslu a zábavy. Teď je ale reálnému světu stejně vzdálený jako Pompeje nebo Persepolis. Panebože, je to fosilie, konzervovaná na samém okraji pouště, jako jedno z těch měst duchu na Divokém Západě. To mí předkové skutečně žili v těchle nesmírných, nekonečných kaňonech? V devadesátých letech devatenáctého století připluli z Neapole na dobytčí lodi a o století později se na dobytčí lodi zase vrátili do Neapole. A já se o to teď pokouším znovu." (s.27).

Kapitán Steiner, jadrový fyzik doktor Paul Ricci, komisár výpravy Gregor Orlowski, profesorka Anne Summersová, strojník McNair a svojský samotár Wayne tvoria posádku lode Apolla, ktorá sa vydá na prieskumnú výpravu do Spojených štátov. Ocitáme sa v relatívne vzdialenej budúcnosti, kedy je Amerika už len spustošených územím pripomínajúcim saharskú púšť. Z miest ako Las Vegas, New York a San Francisco ostali iba ruiny. Občas sa územím preženú zvyšky novodobých indiánskych kmeňov a z času na čas vybuchne nejaká atómová bomba.Veľkú moc má v rukách samozvaný prezident Spojených štátov Charles Manson. Stretneme sa aj s viacerými hviezdami showbiznisu ako Frank Sinatra, Elvis Presley, John Wayne, James Dean, atď. Proti Mansonovi bojuje významný vedec doktor Fleming, ktorý je s veľkou pravdepodobnosťou biologickým otcom jedného z členov posádky. Prežiť na takomto nehostinnom mieste nebude vôbec jednoduché.

Postapokalyptický román J.G. Ballarda vyzerá spočiatku nádejne, no postupne sa mení na nudnú výpravu, ktorá nikam nevedie. V románe absentuje viacej dramatických scén, ale aj emotívnejšie momenty. Väčšina postáv zmizne rýchlejšie ako si stihnete zapamätať ich mená. Spočiatku máte pocit, že sledujete pristátie posádky v slávnom filme Planéta opíc. Potom však akoby autorovi došli zaujímavé nápady.