piatok 27. apríla 2018

RECENZIA: Julio Cortázar - Výherci (Garamond, 2007)

Víťazi podivuhodnej lotérie za odmenu poplávajú zaoceánskou loďou Malcolm okolo brehov Južnej Ameriky. Skupinka ľudí je spoločensky aj charakterovo veľmi rôznorodá. Máme tu Carlosa Lópeza a doktora Restelliho, ktorí prednášajú na univerzite, mladý pár Lucia a Noru, zubára a veľkého záletníka v jednej osobe Gabriela Medrana, rozvedenú matku Claudiu Ofreierovú so synom Jorgem, študenta menom Felipe Trejo, ktorý cestuje spoločne so svojou rozmaznanou sestrou Bebe a s rodičmi, starého boháča na vozíku dona Gala Porriniho, Taliana Atilia Presuttiho, prezývaného Hoblina, s krásnou priateľku Nelly. Obaja sa plavia so svojimi matkami doňou Pepou a doňou Rositou. A potom je tu ešte jeden extravagantný mladý párik: koketná Paula Lavalleová a jej priateľ Raul Costa.
Už od začiatku vyzerá plavba veľmi podozrivo. Tesne po vyplávaní sa menia kapitáni lode, posádka je neprístupná, viaceré priestory v podpalubí sú z nevysvetliteľných príčin uzavreté. Loď bezdôvodne naberá kurz Japonsko a nikto z posádky nie je ochotný komunikovať. Medzi cestujúcimi narastá napätie. Až teraz totiž vyplávajú na povrch skutočné charaktery jednotlivých ľudí. Odvšadiaľ čoraz častejšie počuť jednoslovné príkazy a nikto z cestujúcich nevie, kam loď smeruje, kto ju ovláda a aký je zámer celej tejto čudnej plavby.

Veľmi zaujímavá psychologická dráma, ktorá pripomína život v totalitnom režime. Autor výborne vykreslil jednotlivé postavy a skvelým spôsobom zvládol atmosféru strachu. Škoda, že záver nemá lepšie premyslenú pointu, hodnotenie by bolo ešte o niečo vyššie. Napriek tomu kniha stojí za prečítanie. Navodzuje hneď niekoľko znepokojivých otázok.

Román Výherci atmosférou pripomína Merleho klasické dielo Madrapur. Akoby sme boli svedkami reality show, v ktorej zavrú vybratú skupinku ľudí do malého priestoru, v ktorom sa musia sa naučiť spolu nejako vychádzať. A riadiť sa pri tom pokynmi niekoho neznámeho, ktorý stojí vysoko nad nimi...