pondelok 19. februára 2018

RECENZIA: Patrick Ness - Najdlhší deň Adama T.

HODNOTENIE:   ***                        NAJOČAKÁVANEJŠIA KNIHA MESIACA FEBRUÁR

"Opäť sa usmial a vycúval z príjazdovej cesty. Dobre, zabudni na hnev, čaká ťa neuveriteľný deň! To bude zábava! To bude smiechu! To bude jedla a pitia a priateľov a sexu! A napokon rana do srdca, lebo párty je na rozlúčku. Niekto odchádza. Adam si nebol istý, či chce, aby ten človek odišiel.
     To bude deň!" (s.12).

Adam Thorn je šestnásťročný tínedžer, ktorý je synom farára a k tomu ešte aj gej. Veľmi komplikovaná kombinácia. Má staršieho brata Martyho, ktorý sa onedlho stane otcom. Najlepšou kamoškou Adama Thorna je Angela Darlingtonová, ktorá je napoly Kórejka a napoly Holanďanka a vo svojej sexuálnej orientácii je veľmi prelietavá. Adam T. bol dlhú dobu zamilovaný do chalana, ktorý pochádza zo Španielska a práve dnes organizuje veľkú rozlúčkovú párty. Volá sa Enzo (celým menom Lorenzo Emiliano Garcia) a Adam je do neho stále tak trochu zamilovaný. A to napriek tomu, že už chodí s jemnejším a citlivejším, umelecky založeným Linusom Bertulisom. Adam brigáduje v malej predajni, kde mu šéfuje istý Wade, ktorý ho v poslednej dobe neustále sexuálne obťažuje.
Adam T. vo voľnom čase veľmi rád beháva, lebo práve táto aktivita mu pomáha zabúdať na problémy, pozerá horory a veľa času trávi so svojou kamoškou Angelou

V ten jeden jediný deň sa toho udeje strašne veľa. Adam sa dozvie, že jeho brat Marty sa stane tatkom, prizná sa otcovi so svojou homosexuálnou orientáciou, zdôverí sa mu aj s tým, že v práci ho obťažuje šéf, Angela sa preriekne, že odchádza s rodičmi na rok do Holandska a navyše ešte aj ten Enzov rozlúčkový večierok...

"Prečo každý, kto prestal byť tínedžerom automaticky mávne rukou nad všetkým, čo vtedy cítil? Koho zaujíma, že z toho vyrastie? Bolestné a euforické dni, keď to človek prežíva, preto nie sú o nič menej skutočné. Skutočné je to, čo sa odohráva teraz. Aj keď ste mladí.
Najmä ak ste mladí." (s.37).

Román je po remeselnej stránke napísaný veľmi dobre. Chýba mu však jedna dôležitá vec a tou je originalita. Kamarátstvo Adama a Angely, to je čistá "greenovka", rozhovory a postavy v príbehu sme videli v inej podobe už vo viacerých tínedžerských románoch. Za každou kapitolou nájdeme akési drogové výplody, ktoré pôsobia na mňa rušivo a celkom nechápem ich význam. Adam nie je nesympatická postava, ale nejako extra mi neprirástol (ako čitateľovi) k srdcu. Aj samotný príbeh je dosť zdĺhavý, niekedy som mal pocit, že sa k samotnému večierku ani neprepracujeme. Záver románu samozrejme neprezradím, poviem len toľko, že nevylepší celkový dojem z príbehu.
Som trochu v rozpakoch, lebo predošlé diela Patricka Nessa som si celkom obľúbil a čakal som niečo viac. Najdlhší deň Adama T. nie je zlá kniha, ale chýba jej akási pridaná hodnota. Aj preto prevláda na mojej strane skôr pocit sklamania a rozčarovania. Hoci verím, že tínedžeri, ktorí sú hlavnou cieľovou skupinou tohto románu, to môžu vnímať inak.