utorok 27. februára 2018

RECENZIA: Annie Robertsonová - Za všetko môže Nora (XYZ, 2017)

"Hľadím do zrkadla na skrinke a nad umývadlom, vidím svoj účes v štýle osemdesiatych rokov, teraz už rozstrapatený, a mejkap Sally Albrightovej mi steká po lícach. Pošúcham si tvár a hovorím si, toto musí byť nejaký omyl. Dýchaj zhlboka. Toto sa nemôže diať. Všetko bude v poriadku." (s.8).

Ešte predtým ako sa rozhodnete siahnuť po tejto knihe, bolo by fajn, keby ste si pozreli romantický film Keď Harry stretol Sally z roku 1989, v hlavných úlohách s Meg Ryanovou a Billym Crystalom. Román Za všetko môže Nora totiž s filmom úzko súvisí, dokonca je akýmsi jeho voľným pokračovaním.

Nina Gillespieová, hlavná hrdinka románu, pracuje so svojou najlepšou priateľkou, večnou hipisáčkou Astrid, v malom zastrčenom kníhkupectve, ktorého majiteľom je starý pán s poetickým priezviskom Love. Stálymi zákazníkmi kníhkupectva sú veľmi svojrázni zákazníci - čudáčka Doreen, kovboj Steve a staršia žena, ktorú Nora a Astrid prezývajú Šialená. V dobe internetového predaja kníh je vlastne zázrak, že ich nenápadná kamenná predajňa  ešte neskrachovala. Nora sa práve rozchádza so svojim dlhoročným priateľom Willom Steadmanom, ktorého prichytí v posteli s mladšou kolegyňou. Nora nachádza útechu v písaní scenára k pokračovaniu kultovej komédie Keď Harry stretol Sally a verí, že si jej scenár všimne nejaké veľké filmové štúdio. Občas poctí návštevou svojich rodičov, ktorí sa snažia vyrovnať so syndrómom prázdneho hniezda. Otec celý deň sedí pred televízorom a leje do seba  pivo a mama sa pokúša nájsť uspokojenie v zdravom životnom štýle. Okrem toho má aj staršiu sestru Narissu, ktorej sa podarilo klofnúť bohatého obchodníka, s ktorým vychováva dve deti. Nora je po rozchode s Willom dlhší čas úplne stratená. Našťastie Norina najlepšia priateľka Astrid pošle ešte nedokončený scenár jednému filmového štúdiu, kde si ho všimne Mike Steinfeldt, vplyvný človek, pracujúci pre spoločnosť Castle Rock a navrhne Nore osobné stretnutie. No a  jedným z Mikeových blízkych spolupracovníkov je aj veľmi atraktívny muž menom Ben Scriber...

"Áno, jedna vec nadväzovala na druhú a dostali ste nomináciu na Oscara a ja som skončila ako predavačka v kníhkupectve." (s.179).

Za všetko môže Nora je v podstate tuctový romantický príbeh, ktorý je obohatený o viaceré odkazy na známe knihy a televízne seriály. Súčasťou románu sú stránky so scenárom k pripravovanému filmu. Norin život sa začína čoraz viacej prelínať so životom Sally Albrightovej, ktorá je jej veľkým životným vzorom. Niekedy už ani sama nevie, kde sa končí jej život a kde začína ten Sallyn. Koniec príbehu samozrejme neprezradím, ale asi si ho dokážete domyslieť.
Spomínate si na tú kultovú, asi sedem minútovú scénu, počas ktorej Meg Ryanová predvádza Billymu Crystalovi ženský orgazmus? Nora si na ňu spomína v prítomnosti Bena takto:
" - Vieš, tú scénu s orgazmom som videla prvýkrát ako tínedžerka a vedľa mňa sedel môj otec.
   -  Ach, trápne. -
   - Pamätám sa, ako si odkašliaval, rozprestrel noviny a skryl sa za nimi, zatiaľ čo ja som si objala rukami kolená a tvárila som sa, že nerozumiem tomu, čo sa deje. - (s.200).

Osobne som dosť alergický na presladené dialógy, opisy, prirovnania alebo povrchné flirtovanie, ktoré pôsobia mierne prihlúplo. Napríklad toto:
"  - A teraz mi povedz niečo, čo nesúvisí s prácou. -
    - Napríklad? -
    - Napríklad, čo je tvoja vášeň v živote, okrem Ephronovej? -
    - Zákusky. -
    - Káva a zákusok, mohli by sme byť víťazný tím - vyhlási a ponúkne mi šišku ešte predtým, ako by bol do nej zahryzol." (s.210).

V prípade, že máte radi romantické komédie v štýle Láska cez internet, Notting Hill, Denník Bridget Jonesovej alebo už viackrát spomínaný film Keď Harry stretol Sally a fandíte máličko popleteným, trošku zakomplexovaným hrdinkám, ktoré aj po tridsiatke veria na princov na bielom koni, potom si prídete na svoje.
Za všetko môže Nora je oddychová kniha, ktorej cieľovou skupinou sú najmä ženy, ale bez problémov ju zvládnu aj citlivejší muži. Viem si predstaviť, že by na jej základe vznikol film, ktorý by odvysielala niektorá zo súkromných televíznych staníc, na jednom zo svojich vedľajších kanálov, v hlavnom vysielacom čase, počas niektorého z upršaných víkendov.