streda 9. novembra 2016

RECENZIA: Leila Meachamová – Láskavec (Ikar, 2013)

HODNOTENIE:  ****

„Neboj sa Catherine Ann –chlácholila Emma vnučku a pevne ju objala. Chumáč rastlín sa po náraze do auta rozletel na všetky strany –je to len suchá rastlina – vysvetľovala ticho – nájdeš ju na celom juhozápade. V zime dozrie, nadzemné časti sa oddelia od koreňa a kotúľajú sa vo vetre. Ľudia ju pomenovali Láskavec. Občas sa jej vznesie do vzduchu veľké množstvo a vznikne úkaz, aký sme práve videli. Vyzerá strašidelne, ale je neškodná“(s.19).

Láska, vina, trest. Príbeh troch mladých ľudí, ktorí spolu vyrastajú od jedenástich rokov. John Caldwell predstavuje dobro, Trey Don Hall, prezývaný T.D., rebela, búrliváka a večného nespokojenca, Catherina Ann Bensonová krásneho anjela, dievča, ktorému celé okolie predpovedá veľkú budúcnosť. Všetkých troch spája okrem iného aj to, že nemajú vlastných rodičov a vychovávajú ich príbuzní. Ako roky plynú, John a T.D. začínajú vnímať Catherine nielen ako priateľku, ale aj ako príťažlivú a inteligentnú ženu. Obaja dospievajúci chlapci sú stredobodom pozornosti u dievčat, lebo sú hviezdami miestneho futbalového mužstva(rozumej americký futbal). Catherine dá napokon prednosť pred Johnom rebelovi T.D. Hallovi, s ktorým vytvoria pár snov. Ako to už býva, jedna nerozvážna udalosť otrasie celým ich doterajším životom. T.D. navrhne Johnovi, aby oholili súperovho maskota(barana), čím chceli celé mužstvo pred rozhodujúcim zápasom ponížiť a nabúrať mu sebavedomie. Lenže zhodou nešťastných okolností sa dopustia neúmyselnej vraždy, ktorú nafingujú ako nešťastnú náhodu. Od tej chvíle už nič nie je ako predtým. Catherine otehotnie, no T.D. je neplodný... Odmieta preto prevziať zodpovednosť za nenarodené dieťa(je presvedčený, že Catherine ho čaká s Johnom) a odchádza na univerzitu, kde sa stáva hviezdou amerického futbalu na celoštátnej úrovni. Catherine je nútená z finančných dôvodov(tehotenstvo) vzdať sa lekárskej kariéry a začne pracovať v zapadnutom podniku ako pomocná čašníčka. Odmietne Johnovu ponuku na sobáš, lebo stále miluje T.D. Halla a dúfa, že sa jedného dňa k nej opäť vráti... John sa vzdá kariéry profesionálneho amerického futbalistu  a pod vplyvom viacerých udalostí sa rozhodne pre kariéru kňaza.

Uplynie dvadsaťdva rokov. Catherine vychovala teraz už dospelého syna Willa, John absolvoval viacero svetových humanitárnych misií a T.D. sa vracia do mesta, lebo mu ostáva posledných pár mesiacov života a chce dať pred smrťou ešte aspoň pár vecí do poriadku...

„Ako povedal Trey, hľadáme len to, čo chceme nájsť“(s.301)

Tento román som dosť dlho odkladal, lebo sa mi medzičasom dostali do rúk iné knihy. V každom prípade som si ho vychutnal. Mám rád príbehy, kde sú hlavnými postavami dvaja muži a jedna žena( Weiss - Traja priatelia, Rankov – Stalo sa prvého septembra, RemarqueTraja kamaráti). Láskavec je v tom pozitívnom zmysle typickým americkým románom         (stredná škola, americký futbal, fyzicky príťažliví hrdinovia, prostredie malého mesta, jazda na starom mustangu atď.).

V závere knihy pribudne kriminálna zápletka a vyvrcholenie románu, ktoré samozrejme neprezradím. Ak sa rozhodnete siahnuť po Láskavcovi a máte radi americké romány       (tak ako ja), potom určite nebudete sklamaní. Napokon občas si treba oddýchnuť od Kafku, Dostojevského, Tolstého a iných velikánov.