štvrtok 3. mája 2018

RECENZIA: Valerij Briusov - Oltár bohyne víťazstva (Ikar, 2007)

"- Nech Rím zahynie! - hromovým hlasom zvolal biskup.  - Nech zahynie impérium! Na jeho rozvalinách vytvorím druhé, večné a nezničiteľné. Postavím nový Rím, a nebude to mesto, čo si podrobí niektoré kmene na zemi, ale kresťanská cirkev, ktorá spojí v jeden kŕdeľ všetky národy. Oltár Víťazstva viac nepostavia v rímskom senáte!" (s.121).

Rok 394, Rím. Hlavná postava románu, mladý aristokrat Decimus Junius Norban z Laktory, spoločne so svojim priateľom Publiom Remigiusom z Massile, prichádza za svojim strýkom Tiburtinusom do Ríma, aby na tomto mieste navštevoval jednu z významných miestnych škôl. Na čele Ríma stojí v tom období cisár Gratian. Čoraz intenzívnejšie sa dostávajú do rozporu príslušníci tradičných rímskych bohov a kresťania. Mladý Junius sa zamiluje do veľmi ambicióznej a krásnej ženy menom Hesperia, ktorá si z mladého študenta spraví obyčajného poskoka. Zamilovaný Junius poskakuje okolo nej ako poslušný psík a je kvôli nej ochotný hoci aj zabiť. Do Junia sa zamiluje jeho dvanásťročná sesternica, dcéra jeho strýka, Namia. Nie je to obyčajná zamilovanosť, Namia je svojim bratancom doslova posadnutá. Aby dokázala ako veľmi ho miluje, hodí sa do chladných vĺn Tiberu, následkom čoho po pár dňoch umiera. Napriek tomu, že Juniom otriasajú výčitky svedomia, nemôže si pomôcť, láska k Hesperii je príliš silná. Junius sa stretáva s významnými mužmi Ríma, ktorí sa snažia zachovať pôvodné tradície a náboženstvo - Symmachom, Flavianom a Praetextatom. Počas jednej nešťastnej roztržky zomrie Juniov dobrý priateľ Julianus. V Ríme sa nesporia len predstavitelia tradičného náboženstva a kresťania, ale vznikajú aj nové sekty. Na čele jednej z nich stojí krásna Rea, ktorá Juniovi na istý čas natoľko pomotá hlavu, že mladý študent strávi niekoľko dní medzi jej prívržencami. Napriek tomu, že Junius je zástancom tradičného rímskeho náboženstva a rímskych tradícii, nebráni sa diskusii aj s inými predstaviteľmi. Napríklad s otcom Mikulášom. Juniova posadnutosť Hesperiou je natoľko silná, že poprie aj vlastné presvedčenie a odkloní sa od tradičných rímskych bohov, čím si poštve proti sebe aj vlastnú rodinu. Príliš neskoro pochopí, že Hesperia je obyčajná vypočítavá mrcha, ktorá sa neštíti žiadnych podvodov, len aby usadla na trón po boku samotného cisára.

Román z obdobia starovekého Ríma najviac zaujme svojou atmosférou, vďaka ktorej dokáže vtiahnuť čitateľa do deja. Skutočne som mal pocit, že som sa na pár hodín ocitol v štvrtom storočí a pohyboval sa uprostred večného mesta. Takisto aj náboženský spor je pôsobivý, autor navodzuje viacero otázok, ktoré si môže čitateľ zodpovedať sám, podľa svojho vnútorného presvedčenia.