utorok 8. mája 2018

RECENZIA: Celeste Ng - Stačí škrtnúť zápalkou (Ikar, 2018)

" - Čo je ti také smiešne? Len som si predstavil ako Izzy behá hore - dolu a všade škrtá zápalkami - odfrkol si.  - Dora bláznivá. -  " (s.14).

Príbeh sa začína veľkým požiarom.
Shaker Heights je malé mestečko v Spojených štátoch, v ktorom žijú obyvatelia usporiadaným životom. Jednou z rodín sú aj Richardsonovci. Elena pracuje ako novinárka, zatiaľ čo jej manžel Bill je renomovaný právnik. Spoločne vychovávajú štyri deti. Fešáckeho Tripa, ktorý hrá americký futbal a láme dievčenské srdcia, povrchnú tínedžerku Lexie, ktorú zo všetkého najviac zaujíma nakupovanie handier a jej priateľ Brian Avery, ukážkového dobráka Moodyho a problémovú rebelku Izzy
Pokojný život v meste naruší príchod matky a jej šestnásťročnej dcéry. Mia Warrenová pracuje ako umelecká maliarka, no privyrába si rôznymi manuálnymi prácami. Jej dcéra Pearl začne navštevovať rovnakú školu ako deti Richardsonovcov. Medzi Tripom a Moodym vyvolá príchod príťažlivej Pearl doslova bratskú nevraživosť, zatiaľ čo Izzy konečne nachádza spriaznenú dušu...

V Shaker Heights žijú aj Linda a Mark McCulloghovci. Obaja už roky túžia po dieťati, no nedarí sa im. Jedného večera nájde miestny hasič škatuľu s novorodencom aj so stručným odkazom, aby sa o dieťa postarali nejakí dobrí ľudia. Dieťa sa volá May Ling a patrí Číňanke Bebe, ktorú popôrodná depresia a náročná finančná situácia dohnali k takémuto zúfalému činu. Bebe sa po prekonaní ťažkostí rozhodne, že chce svoje dievčatko späť. Keď sa s McCulloghovcami nedokáže dohodnúť osobne, začne sa zdĺhavé a náročné súdne konanie o to, komu bude dieťa napokon zverené do výchovy. Linda a Mark sú rodinní známi Richardsonovcov, aj preto sa Mark rozhodne, že McCulloghovcov bude na súde obhajovať. Tento spor rozdelí mesto na dve strany. Jedna strana je za to, aby bolo dieťa zverené Bebe, zatiaľ čo tá druhá trvá na tom, aby bola malá May Ling zverená McCulloghovcom, ktorí sú navyše aj finančne zabezpečení. Do sporu sa dostanú aj Elena Richardsonová s Miou Warrenovou. Mia sa postaví na stranu Bebe a Elene sa podarí zistiť, že je za tým utajovaná minulosť kedysi slávnej umelkyne.

Aj keď Richardsonocvi pôsobia na prvý pohľad ako príjemná a uhladená americká rodinka z predmestia, v skutočnosti sú ich vzťahy prehnité, nenormálne, až zvrátené. Elena, ktorá sa snaží držať celú rodinu pokope, si zakladá na svojej výchove, postavení a slušnom správaní. A tak paradoxne najnormálnejšie z celej famílie pôsobí rebelujúca Izzy, ktorá si nedáva servítku pred ústa a pokúša sa prečistiť choré vzťahy v rodine.

Veľmi kvalitný román, ktorý nemá dynamický náboj, naopak, plynie pomaly, ale to tempo mu veľmi pristane. Postavy sú čitateľsky atraktívne, príbeh má svoj pôvab, akurát trošku nepravdepodobne pôsobí obhajoba Bebe, ktorá je v prípade jej právneho zástupcu pritiahnutá za vlasy. Záver nie je prekvapujúci, ale v tomto prípade to vôbec neprekáža, keďže román dokáže vyvolať v čitateľovi pomerne silné emócie.