RECENZIA: Jonas Mostrom - Fontána (XYZ, 2017)

- Co chceš? Nehodlám se s tebou setkat, dokud mi neřekneš, kdo jsi! -
   - Tak to z toho nic nebude. A varuji té, policii nic neříkej. Mysli na Teu a Gabriela."

Pul minuty na zprávu zírala, neschopná odpovědi. Pak se rozhodla.

- Tohle je směšné. Proč mě pronásleduješ? -

Odpověď nepřicházela. Pozorovala displej bez mrknutí oka. Pak jí v ruce zavibroval.

- Musím končit, ještě se ozvu. - " (s.199).

Nathalie Svenssonová pracuje na klinike ako psychologička. Pred desiatimi rokmi záhadným spôsobom zomrel jej partner Adam Starlander, ktorý pracoval ako novinár a pravdepodobne natrafil na niečo závažné, čo ho stálo život.
Nathalie má rande so svojim novým priateľom, hercom Richardom Ekengardom, pri fontáne Olofa Palmeho. Priamo pred jej očami je Richard zavraždený. Dejiny akoby sa opakovali. Nathalie je v šoku. Navyše ani v súkromí neprežíva práve najšťastnejšie obdobie. S manželom Hakanom, s ktorým vychovávajú deti Gabriela a Teu, sa rozvádzajú. Šéf kliniky, v ktorej Nathalie pracuje, jej odporúča, aby si vzala pár dní voľno. Prípadu sa ujíma vyšetrovateľ Frank Hammar, Nathaliein dlhoročný priateľ z univerzity, ktorý vyšetroval aj Adamovo úmrtie. Okrem neho sa do prípadu vložia aj ďalší odborníci: súdna lekárka Angelika Hubinnetová, policajtka Maria Sanchezová, vrchný vyšetrovateľ Erlander, ktorý riadi prípad z úzadia. Nathalie má pocit, že jej jedinou oporou je otec, ktorý pracuje na ministerstve, zatiaľ čo mama už roky zápasí s alkoholizmom. Medzi hlavných podozrivých v prípade Richardovej smrti patria psychiater Jacques Levinder a herec Carl Henric Gyllenborg. Všetko však môže byť úplne inak. Dôležitými ľuďmi, ktorí môžu vniesť do prípadu viacej svetla, sú: lekárka Eva Gripová, šéfredaktor novín, v ktorých kedysi Adam pracoval - Tomas Telin a Nathalieina pacientka, Elisabeth Rappová. Stopy čoraz intenzívnejšie ukazujú na výchovný ústav pre mladistvých - Galaxen. Lenže čo by už len ten mohol mať spoločné s vraždou novinára a divadelného herca?

Fontána je v podstate ďalší zo série desiatok severských kriminálnych prípadov, ktorý však vyniká veľkou dynamikou deja. Záver románu sa celkom zaujímavo zamotáva a dokáže udržať čitateľa v napätí. Samotný príbeh mi pripomenul dve udalosti, ktoré výrazným spôsobom nedávno rezonovali v slovenských médiach. Vražda novinára Jána Kuciaka (podobnosť s Adamom Starlanderom) a kauza Čistý deň (výchovný ústav pre mladistvých  - Galaxen). Asi aj preto som Fontánu čítal s väčšími emóciami, ako by tomu bývalo v inom období môjho života.. Autor odviedol poctivú remeselnú prácu, aj keď mi trochu prekážalo príliš veľa názvov firiem, ulíc, športových značiek, atď. Akoby Mostrom nenápadne vymenovával sponzorov svoju románu. Kto vie...