streda 30. mája 2018

RECENZIA: Stanislav A. Wotowski - Dom prízrakov (Europa, 2017)

"Odrazu nás zobudí desivý krik. Bežím hore spolu so sluhom, starým Mateuszom, a vidím, že do prekliatej izby sa pred nami ponáhľa aj strýc Karol, bledý, roztrasený... Vtrhneme tam. Wanda leží na posteli v mdlobách... S veľkou námahou sa nám ju podarilo vzkriesiť... Dlho čosi nezmyselne bľabotala, prechádzajúc po nás neprítomným pohľadom, a ukazovala na svoj krk, na ktorom bolo vidieť nejaké stopy." (s.9).

Autor románu Stanislaw A. Wotowski prežil dobrodružný život, ktorý by mohol byť podkladom pre veľmi zaujímavú knihu. Boli obdobia, keď sa jeho diela predávali vo veľkých nákladoch a boli veľmi obľúbené, inokedy však nevyhovovali politickému režimu, lebo podľa ich názoru pôsobili príliš protisocialisticky.
V každom prípade Dom prízrakov je dielo, ktoré ponúka hneď niekoľko záležitostí súčasne: detektívnu zápletku, romantiku, horor aj mystiku.
Hlavnou postavou príbehu je detektív Den, ktorý prichádza na prosbu svojho priateľa Freda Podbereského, do pohraničného pásma jeho paláca ležiaceho v Podbereží, aby vyriešil záhadné zjavenia, výkriky a varovania, ktoré vychádzajú z jednej z komnát paláca. Počas špiritistickej seansy dôjde k záhadnému úmrtiu starého sluhu Mateusza. Detektív Den premýšľa, či v paláci jeho priateľa skutočne straší alebo sa len niekto neznámi snaží zneužiť starú povesť vo svoj prospech, aby sa obohatil.
Postupne sa stretávame s ďalšími postavami, ktoré by mohli byť do prípadu zainteresované: s krásnou susedkou Mary KińskouFredovou sestrou Wandou, čudáckym strýkom Karolom, pojašenými slečnami Lolou a Irmou a do deja nepriamo zasahuje aj dávnejšie zosnulý muž menom Kirst.

Je vidieť, že príbeh bol napísaný pred mnohými rokmi (konkrétne v roku 1931). To, čo sa zdalo strašidelné pred takmer deväťdesiatimi rokmi, dnes pôsobí miestami už trošku komicky. Dom prízrakov mi pripomína niektorú z epizód obľúbeného kresleného seriálu Scooby doo. Wotowski vychádzal pri písaní románu z reálneho prípadu, pričom sám dlhšie obdobie pracoval ako súkromný detektív.
Dom prízrakov je jedno z tých klasických poctivých diel, ktoré môžeme začleniť do tej starej tzv. rodokapsovej školy. Nie je to extra vysoká literatúra, ale na druhej strane čitateľovi ponúkne všetko od napätia cez lásku, strach, dobrodružstvo. Len k nemu treba pristupovať s istou zhovievavosťou.