piatok 25. mája 2018

RECENZIA: Jojo Moyesová - Zakázané ovocie (Ikar, 2018)

HODNOTENIE:   ***                             NAJOČAKÁVANEJŠIA KNIHA MESIACA MÁJ

"Keď sa nadvihol, stiahla ho znova dolu. Ani jej na um nezišlo, aby si vymýšľala výhovorky, že vyzerá hrozne, má mastné neumyté vlasy, páchne chorobou - jej city akoby sa zmenili na potrebu. Držala mu tvár v rukách, jeho pery mala tak blízko, až cítila jeho dych. Zlomok sekundy váhala, a hoci bola neskúsená, vedela, že čakať a túžiť sa oplatí. A potom zmučene zastonal a primkol sa k nej, sladký ako zakázané ovocie." (s.131).

Príbeh sa začína v päťdesiatych rokoch 20. storočia v mestečku Merham, ktoré sa nachádza neďaleko Londýna a snaží sa držať zaužívaných tradícii. V tomto mestečku vyrastajú dve najlepšie priateľky, ktoré sú si bližšie ako sestry. Bohatá a bezstarostná Celia Holdenová, ktorá si veľmi rada vymýšľa a upravuje realitu tak ako sa jej to práve hodí a Lottie Swiftová, ktorej matka pracuje v Londýne ako pomocná robotníčka a svoju dcéru necháva vyrastať u Holdenovcov. Vzťah Celie a Lottie mi vo viacerých smeroch pripomína hrdinky románovej trilógie Eleny Ferrante, Elenu a Lily. Zatiaľ čo Lottie je jedináčik, Celia vyrastá s dvomi ďalšími súrodencami - Sylviou a Freddiem. Neďaleko mestečka Merham sa nachádza veľká rodinná usadlosť, ktorá nesie poetický názov Arcadia. Dlhé roky ostáva opustená, no nečakane si ju vyhliadne skupinka umelcov, ktorá sa v nej usadí: Adeline a Julian Armandovci, Frances, George, Marnie a Stephan. Samozrejme, že u konzervatívnej časti obyvateľstva príchod slobodne zmýšľajúcich umelcov spôsobí pobúrenie, naopak Celia a Lottie sú nadšené.
Čas plynie a Celia odchádza študovať do  prestížnej súkromnej školy, zatiaľ čo Lottie ostáva v blízkosti umelcov. Keď sa jedného dňa Celia vracia na prázdniny domov, privedie so sebou aj svojho zámožného snúbenca, aby ho predstavila rodičom. Guy Bancroft v tej chvíli ešte netuší, ako jeho príchod zatrasie životmi Holdenovcov...

Presúvame sa do súčasnosti. Daisy Parsonsová sa len nedávno rozišla so svojim priateľom Danielom, s ktorým majú spoločnú dcérku Ellie. Daisy prijme ponuku starej pani Bernardovej na rekonštrukciu schátranej Arcadie. Šéfom firmy, ktorá bude rekonštrukciu vykonávať, je rozvedený bohatý sympaťák, istý pán Jones. Pani Bernardová je veľmi tvrdohlavá dáma, ktorá má dospelú nevidiacu dcéru Camille. Camille len nedávno prekonala veľkú manželskú krízu, ktorú riešila so svojim manželom Halom. Našťastie pri rozhodovaní ako ďalej? zohrala významnú úlohu ich maloletá dcérka Katie. Jednou z hlavných odporkýň rekonštrukcie Arcadie, ktorá má po dokončení slúžiť ako spoločenské centrum pre bohatých, je dlhoročná obyvateľka mestečka Merham, Sylvia Rowanová. A zďaleka nie je sama.

Jednotlivé postavy a ich príbehy sa začnú postupne spájať a päťdesiate roky plynulo naviažu na súčasnosť. Osobne ma čitateľsky oveľa viacej bavila prvá časť románu, ktorá sa odohrávala v minulosti, súčasnosť bola na môj vkus mierne presladená a ničím obohacujúca. Akoby som čítal dve odlišné knihy. Tým nechcem povedať, že autorka druhú časť románu remeselne nezvládla, skôr narážam na obsahové vákuum. Zakázané ovocie sa na najznámejší a určite aj najlepší Moyesovej román Predtým ako som ťa poznala, nechytá ani náhodou, hoci prvá časť knihy sa k nemu miestami aspoň trochu približuje. Jojo Moyesovú som už dávnejšie zaradil do kategórie, ktorú som si vytvoril sám pre seba. Intelektuálna romantika. A jej diela ma v tom zatiaľ len utvrdzujú. Zakázané ovocie je mierny nadpriemer, no mohlo byť aj viac.