streda 16. mája 2018

RECENZIA: Pavol Fabian - Muž, ktorý padol do trhliny, ale nie na hlavu (Ikar, 2016)

"Kto vlastne som? Peter Luha z čias žúrovania, naháňania báb a lezenia po skalách? Alebo Benny Kóhípání, človek ktorý ovplyvnil mnohé významné udalosti, ba pomohol svetu zbaviť sa hrozby nukleárneho sebazničenia? Alebo skrátka len muž, ktorý padol do trhliny, ale nie na hlavu?
  Tretia možnosť sa mu pozdávala najviac." (s.363).

Názov románu pripomína švédsky bestseller Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol, a veru, tematicky k nemu nemá ďaleko. Peter Luha, hlavný hrdina príbehu, je taká slovenská obdoba kultového Forresta Gumpa. Petrov otec Ivan je novinár, no pre názory na okupáciu sovietskych vojsk v roku 1968, ho vyhodia z redakcie a odvtedy vykonáva kadejaké pomocné práce. Mama Oľga pracuje ako zverolekárka. Petra to odmalička ťahá na hory. Jeho najväčšou vášňou je horolezectvo. Ku škole má skôr negatívny vzťah, navyše z dôvodu zlého kádrového posudku sa na vysokú školu veľmi nehrnie. Dostane sa do horolezeckého tímu, ktorý podporuje československá vláda. Prihovorí sa za neho pár vplyvných ľudí. Počas stúpania na vrchol však nastanú komplikácie a Peter Luha spadne do trhliny: " - Uvedomujem si, aké to pre vás je. Dosiaľ sa nenašlo telo, človek stále môže živiť nádej, ale obávam sa, že ak padol do trhliny, môže trvať roky, kým sa jeho telo zas zjaví na dennom svetle. A možno ho príroda ani nevydá. - " (s.30).
Po piatich dňoch je pátranie po nezvestnom horolezcovi zrušené a výprava sa vracia späť do Československa. Súdruhovia však medzitým stihli upliesť vlastné teórie, podľa ktorých československý horolezec emigroval cez Himaláje do Západnej Európy, kde teraz pracuje ako tajný agent. Ivan Luha sa nevyhne niekoľkým dlhotrvajúcim výsluchom s príslušníkmi ŠTB na neslávnej bratislavskej Februárke.

Medzitým Peter Luha odštartuje sériu dobrodružstiev, ktoré budú trvať niekoľko dlhých rokov. V trhline objaví jeho premrznuté telo nepálska žena Nirmala, ktorá mu poskytne prvú pomoc a potom ho odvezie do miestnej nemocnice. Pádom do trhliny Luha stratí pamäť, no na druhej strane  nadobudne zvláštne schopnosti, ktoré mu dovolia predvídať hroziace nebezpečenstvo a liečiť zvieratá. Nepálska vláda sa snaží skontaktovať predstaviteľov celého sveta, aby identifikovali neznámeho horolezca. Zhoda okolností však spôsobí, že nájdený muž nikomu nechýba. Peter Luka sa, podobne ako Forrest Gump, stane dôležitou súčasťou novodobých dejín, a to bez toho, aby si to uvedomoval. Príjme nové meno Benny Kóhípání. Spolu podieľa sa na organizácii charitatívneho koncertu, na ktorom vystúpi legendárna skupina Beatles, je súčasťou boja za samostatnosť Indie a Bangladéša, stane sa súčasťou nepálskeho športového tímu na olympiáde v Mníchove, na ktorej sa zúčastní ako lukostrelec a zároveň prispeje k zadržaniu skupiny teroristov. Na rovnakej olympiáde sa zamiluje do čílskej reprezentantky Alejandry, s ktorou po skončení športových hier odchádza do Čile, kde práve zvrhnú prezidentka Allendeho a obyvateľom krajiny ide v tom čase o život. Luha uteká do Zairu (dnes Konžská demokratická republika), kde sa dostane pod ochranu prezidenta krajiny, diktátora Mobutu. Peter mu pomôže s bojom proti vírusu ebola a jeho dcére vylieči psa. Potom sa na Luhu nakontaktuje tajná izraelská organizácia, ktorá ho poverí odstránením hlavného vykonávateľa holokaustu doktora Mengeho. Peter si pred odletom do Brazílie stihne užiť s krásnou Brazílčankou Paulette. Po úspešnej misii sa Luha stane súčasťou britskej tajnej služby a zohrá dôležitú úlohu v boji o Falklandy. S novou priateľkou, Angličankou Caitlin, odchádza na dovolenku na Nový Zéland, kde v tom čase vybuchne loď, na ktorej sa nachádzajú členovia organizácie Greenpeace
O schopnostiach Petra Luhu sa dozvedajú štátnici celého sveta. Britská premiérka Margaret Thatcherová ho vyznamená rádom britského rytiera a odporučí ho aj americkému prezidentovi Reaganovi. Luha sa tak stane dôležitou osobou pri úspešnom jednaní o znížení jadrového ozbrojovania na Islande medzi najvyšším predstaviteľom sovietskej vlády Gorbačovom a americkým prezidentom Reaganom
V roku 1986 vybuchne jadrová elektráreň v Černobyle, o dva roky neskôr zorganizuje cirkev spoločne s občianskym združením v Československu Sviečkovú demonštráciu. Komunisti sa v tom čase držia pri moci zubami - nechtami. Po 17. novembri 1989 víťazí demokracia. Ivan Luha sa tak môže po rokoch konečne slobodne nadýchnuť. V deväťdesiatych rokoch sa však situácia v krajine radikálne mení. K moci sa dostáva Mečiar a naplno prekvitajú mafiánske praktiky. Zhodou okolností sa v tom období ocitne na Slovensku aj Peter Luha so svojou manželkou Catlin. Konečne po rokoch opäť stretáva svojich rodičov a postupne sa mu vracia pamäť. Lenže s návratom pamäte stráca aj svoje schopnosti. Tragickú haváriu Dubčeka už predpovedať nedokáže. Čoraz častejšie sa zamýšľa nad tým, či nebol kedysi predsa len šťastnejší.

Okrem už spomínaného Forresta Gumpa a bestselleru Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol, mi Fabianov román pripomína čudné romány spisovateľa Jozefa Banáša z posledného obdobia. Problémom Muža, ktorý padol do trhliny, ale nie na hlavu, je jeho uveriteľnosť. Keby sme aj pripustili, že jednoduchý človek ako Peter Luha dokáže ovplyvniť toľko významných svetových udalostí dvadsiateho storočia, autor tieto udalosti ako keby len pozliepal, chýba im prirodzená rozprávačská ľahkosť, takto príbeh pôsobí, že je len takým stručným nazretím do rôznych kútov sveta, v ktorých sa, zhodou okolností, ocitol aj hlavný hrdina románu. Nevadilo by neoriginálne spracovanie témy, Forrest Gump na slovenský spôsob je, podľa môjho názoru, celkom zaujímavý nápad, len samotné prevedenie, bohužiaľ, nefunguje ako by malo. Výsledkom je len priemerná kniha, ktorá mala určite na viac.