štvrtok 18. mája 2017

RECENZIA: Paul Tremblay - Hlava plná duchov (Ikar, 2016)

HODNOTENIE:    **

"Ten príbeh o dvoch sestrách si musíš vryť do pamäti. Musíš si zapamätať všetky moje príbehy - hlavu mám plnú duchov a pokúšam sa ich odtiaľ dostať preč. Ale najmä si zapamätaj ten príbeh o dvoch sestrách. Jasné? Prosím ťa, sľúb mi to." (s.55).

Priznám sa, že horory radšej pozerám v kine alebo v televízii, ale tentoraz som spravil výnimku a jeden taký hororový príbeh som si prečítal. Poďme teda na obsah.
Spisovateľka menom Rachel (jej priezvisko nepoznáme) vyhľadá po rokoch ženu menom Merry Barrettová, ktorá prežila v detstve veľkú traumu. Keď mala osem rokov, jej staršia sestra Marjorie, ktorá mala vtedy štrnásť, trpela ťažkou schizofréniou. Jej otec John Barrett bol prototypom patriarchálneho muža, ktorý riadi celú rodinu. Po osemnástich rokoch ho prepustili z práce a odvtedy si nedokázal nájsť poriadne zamestnanie. Jej mama Sarah Barrettová fungovala v rodine ako mantinel, ktorý sa snaží tlmiť spory v rodine. Jedného dňa začne Merryna staršia sestra rozprávať strašidelné príbehy, ktorých násilný obsah sa zo dňa na deň stupňuje. Navyše začne rozprávať cudzími hlasmi a jej okolie je čoraz viac presvedčené, že Marjorie je posadnutá diablom: "Fakticky som naozaj posadnutá, iba ma posadlo čosi, čo je oveľa staršie a silnejšie ako satan." (s.141). Marjorie chodí na pravidelné stretnutia so psychiatrom, no ani tie nezaberajú. John Barrett urobí preto posledné zúfalé rozhodnutie a zavolá na pomoc kňaza otca Wanderlyho, aby skúsil exorcizmus. So súhlasom rodiny vstúpi do domu Barrettovcov aj filmový štáb, ktorý začne o Marjorie nakrúcať hororový seriál. Kto je v skutočnosti posadnutý a kto je len obeťou? Spisovateľka Rachel sa počas rozhovoru s Merry po rokoch dozvedá pravdu, ktorá je horšia ako ten najstrašnejší príbeh...

Žiadny originálny nápad, scény, ktoré poznáme z desiatok iných kníh podobného typu, jednoducho nič nové pod slnkom. Ani tá mrazivá atmosféra nestojí za veľa. Postavy, ktoré vymysleli autori už pred rokmi, príbeh, ktorý neodhalí nič nové. Nezachráni to ani záver, ktorý je viac -menej očakávaný. Ak máte náladu na kvalitný horor, radšej siahnite po nejakej osvedčenej klasike.