sobota 28. októbra 2017

RECENZIA: Jay McInerney - To už je život (Argo,1998)

" - A jaká je ta třetí největší lež? - opakuju. - Prví je, že prachy jsou poslaný. Druhá, slibuju, že se ti neudělám do pusy. A ta třetí? -
Jenže ona to taky neví." (s.125).

New York, 80 roky minulého storočia. Alison Pooleová odišla z domu, aby sa z nej stala slávna herečka. Začne navštevovať kurzy, no čoskoro jej dôjdu peniaze. Jej život to sú samé párty, sex a drogy. Býva v podnájme s priateľkou Jeannie a pravidelne sa stretáva s najlepšou kamoškou Franceskou a krásnou Didi, ktorá čoraz viacej ulieta na kokse. Franceska sníva o tom, že pôjde na spoločnú večeru s Mikeom Jagerrom a Jerry Hallovou. Alison potrebuje čo najskôr zohnať prachy na kurz herectva. Vzhľadom na to, že jej podarený fotrík len nedávno dostal kopačky od mladučkej pipky a je z toho psychicky odpálený, skúsi pumpnúť svojho nabijaka Skipa, ktorý sa len pred malou chvíľou pozbieral po vášnivej noci. Po telefóne mu nahovorí kecy o tom, že je tehotná a chce si to dať preč. Skip bez váhania vytasí tisícku. Keďže herecký kurz stojí päť stoviek, ďalších päť stoviek môže Alison minúť na párty. A tak to pokračuje ďalej. Drogy, sex, alkohol...
Občas stretko so sestrami Carol a Rebekou. Hra na herečku. Našťastie život prihrá Alison do cesty chalana menom Dean. Úspešný finančný maklér jej dokáže rozbúchať srdce. Po vystriedaní tridsiatich šiestich sexuálnych partnerov sa Alison rozlietajú v bruchu motýliky. Normálne sa do Deana zabuchne. Ako trápna pubertiačka. Má devätnásť a správa sa ako trinásťročná trapka. Aspoň ona si to myslí. Aj keď by to nikto nebol čakal, s Deanom to vyzerá na seriózny vzťah. Alison po dlhom čase spomaľuje svoje divoké životné tempo a zisťuje, že to vôbec nie je také zlé. Lenže ako to už v živote býva, stačí jedna jediná obyčajná party a všetko sa zase dodrbe.  Alison otehotnie a jej vzťah s Deanom ide do péčka.

"A pak se Everetta zeptám, jestli zná ty tři největší lži. Řeknu mu ty první dvě, on tam sedí a pokyvuje hlavou jako nejakěj guru, dokonale klidnej, jak to dovedou předstírat jen ty největší šílenci. Tak se ho ptám, - jak je ta třetí? -
- Tá třetí lež je, miluji tě. -
- A já říkám, no jo, jasně! To je vono! -" (s.140).

Skvelo napísaný príbeh, ktorý je situovaný do osemdesiatych rokov 20. storočia. Výborne vykreslené postavy, ktoré žijú pre prítomnosť, budúcnosť je pre na príliš vzdialená. Nečakajte nejaký dramatický príbeh, dej je v podstate priamočiary a jednoduchý, autor si skôr všíma vnútorné prežívanie jednotlivých postáv. Perfektný slang a parádne dialógy. Klobúk dolu pred McInerneym, ktorý sa dokázal neskutočne vcítiť do ženských hrdiniek. Myslím, že keby ste dopredu nevedeli, že autorom románu je muž, určite by ste na to neprišli. Palec hore. Takisto chválim český preklad, len som si musel zvyknúť na to, že dialógy nie sú označené úvodzovkami, ale to je skôr o zvyku. Inak všetko funguje ako má a čitateľ si tak môže v pokoji svojho bytu užiť divokú párty plnú alkoholu, drog a sexu.