RECENZIA: Hans Rath - Diabol je taktiež iba človek (Anch Books, 2016)

HODNOTENIE:  ****

"- Mněl byste chuť na malý výlet? - zeptá se na druhém konci Toni Auerbach. - Určitě byste rád věděl, kde se zrovna potlouká váš kamarád Roberto, nebo ne? -
- Rád, - přitakám. Kam pojedeme? -
Vzpomínáte si, že jste mi v den , kdy pani Kretzerová prodala svou duši, řekl, že by vás zajímala exkurze po pekle? -
- Ano, vzpomínám, - hlesnu.
-Výborně,- odtuší Auerbach. -Dnes v noci nastal ten pravý čas. Pojedeme spolu do pekla. Určitě to bude legrace. -" (s.244).

Sú to už tri roky, čo Abel Baumann vošiel do psychologickej poradne Jakoba Jakobiho. Tentoraz prominentného klienta vystrieda rovnako zaujímavý muž. Jeho meno je Anton Auerbach. Podobne ako sme sa pri Abelovi Baumannovi nikdy nedozvedeli či bol skutočným Bohom alebo len psychicky narušeným človekom, tak sa nedozvieme, či Anton Auerbach je samotný diabol alebo chlap, ktorý potrebuje psychologickú pomoc. V každom prípade Anton Aurebach si vyberie Jakoba Jakobiho za svojho osobného psychoterapeuta. Od toho dňa je v Jakobovom živote všetko hore nohami. Musí vyriešiť vzťah so svojou bývalou manželkou Ellen, komplikuje sa aj jeho pomer s milenkou Valeriou, ktorá sa v skutočnosti volá Susan a je manželkou jedného jeho klienta, a aby toho nebolo málo, Anton Aurebach je rozhodnutý, že za každú cenu získa Jakobovu dušu. Jakob sa v zúfalej situácii obráti na svojho priateľa, kňaza Roberta, ktorý je zároveň aj skúseným exorcistom. S jeho pomocou sa pokúsi mocného protivníka definitívne poraziť. To ešte netuší, že ho čaká exkurzia po pekle, jeden bláznivý únos, šokujúca pravda o jeho bývalej a prominentnom pacientovi, uväznenie diabla a ponuka, ktorá sa neodmieta...Našťastie Boh (Abel Baumann) stojí neustále po boku Jakoba Jakobiho, hoci sám Jakob na to príde až takmer na konci románu.

"V apartmá 666 na moje klepání ještě nikdo nezareagoval. Právě se to chystám zkusit znovu, když se ozve tiché cvaknutí a zámek se jakoby sám od sebe otevře." (s.88).

Zaujímavý príbeh, originálne postavy, nechýba humor, občas aj hlbšie myšlienky, ktoré sú však podané nenásilným spôsobom. Čítal som aj predošlí diel - A Boh povedal:  Musíme si pohovoriť! Priznám sa, že táto kniha, ktorá bola venovaná diablovi, ma chytila predsa len o niečo viac. Postava Abela Baumanna alias diabla je skvelá. Primeraná dávka šarmu, sarkazmu, cynizmu, zla, ale aj niekoľko ľudských slabostí.
Čítajte, bavte sa, premýšľajte a užívajte si zaujímavého klienta, lebo nikdy neviete, kto vám môže jedného dňa zaklopať na dvere. Abel Baumann alebo Anton Auerbach. Pokiaľ ste nečítali prvý diel, vôbec sa tým netrápte. Knihy sa dajú pokojne čítať aj samostatne. A na záver pochvala smerom k formálne stránke románu. Titulná stránka sa skutočne podarila.