RECENZIA: Juliet Gael - Slečna Bronteová píše o láske (Enigma, 2011)

" - Ak si dobre spomínam, majú dosť zvláštne krstné mená. Jane Eyrovú napísal Currer Bell... -
 - Currer? -
- Áno, pane. Skôr by sa hodilo ako priezvisko. -
- A ďalší dvaja autori? - Sklonil sa nižšie nad knihu objednávok. - Á tu to máme. Búrlivé výšiny napísal Ellis Bell a Agnes Greyovú napísal Acton Bell.
- Ellis a Acton. -
- Želáte si, aby som zapísal vaše meno medzi objednávky, pane? Knihy dostaneme budúci týždeň. - " (s.144).

Životopisný román  o najslávnejšej zo sestier Bronteových sa zaoberá obdobím tesne predtým, ako sa Charlotte, Emily a Anna stali známymi spisovateľkami. Spoločne s bratom Brandwellom vyrastajú v rodičovskom dome. Otec je anglikánskym kňazom v mestečku Thornton. Brandwell je inteligentný mladý muž, ktorý však trpí neopätovanou láskou k Lýdii Robinsonovej a svoj žiaľ utápa v alkohole a zúfalých básňach. Keďže začiatok 19. storočia ženám spisovateľkám veľmi nepraje, uzavrú sestry dohodu, že začnú písať tvorbu, každá pod mužským pseudonymom. Zvolia si priezvisko Bell. Charlotte bude Currer, Emily bude Ellis a Anna bude písať pod menom Acton. Po počiatočných neúspechoch sa napokon dostaví sláva. Charlotte prerazí románom Jana Eyrová, Emily knihou Búrlivé výšiny a Anna kritickým dielom Agnes Greyová. Charlotte spoločne s Emily odhaľujú svetu svoju identitu, zatiaľ čo Emily ostáva až do svojej predčasnej smrti v anonymite. Rok po sestrinej smrti umiera aj Anna. Charlotte sa postupne prepracuje do najvyšších umeleckých kruhov v Anglicku, no napriek tomu ostáva bývať v rodnom dome, kde sa stará o svojho chorého otca, ktorý má problémy so zrakom. Medzi ňou a jej dvorným vydavateľom Georgeom Smithom vzplanie cit, ktorý sa podobá láske. Lenže ani jeden ani druhý nedokážu povedať naplno, čo k sebe cítia. A tak dochádza k postupnému odlúčeniu. Charlotte Bronteová má tridsať sedem rokov a hrozí, že sa nikdy nevydá. Jej poslednou šancou je Arthur Bell Nicholls, miestny kaplán, ktorý k nej prechováva horúce city, no ona ho nemiluje. Arthur sa však nemieni len tak ľahko vzdať...

Pútavo napísaný príbeh o slávnej spisovateľke a jej sestrách, ktoré v dobe, ktorá nepriala inteligentným a ambicióznym ženám, dokázali preraziť. Juliet Gael si všíma ich neľahkú cestu a vynikajúco približuje spoločenskú situáciu v Británii na začiatku 19. storočia. Autorka svoje hrdinky neidealizuje, naopak, snaží sa čo najviac priblížiť realite. Niektoré udalosti si dokreslila vo svojej fantázii, no stále sa snaží držať historickej pravdy. Výborný životopisný román, ktorý rozhodne stojí za pozornosť.