streda 16. januára 2019

RECENZIA: Bill Clinton, James Patterson - Prezident je nezvestný (Ikar, 2018)

"Sadla si na peľasť. Peter, ako vždy v košeli s kravatou, k nej podišiel a podal jej svoj smartfón, na displeji bola otvorená stránka internetového spravodajského portálu.
Titulok: PREZIDENT JE NEZVESTNÝ" (s.195).

"Volám sa Sulejman Cindoruk, odpovedal by najradšej. A chystám sa resetovať svet." (s.49).

Americký prezident Jonathan Duncan je podozrivý zo zneužívania svojich právomocí a preto je podrobený výsluchu v Snemovni reprezentantov. Svet je vystavený hrozbe kyberterorizmu a vo veľkom nebezpečenstve sú nielen Biely dom a Wall Street, ale celé Spojené štáty.

Príbeh sa odohráva v priebehu troch dní. Jonathan Duncan je chlap na svojom mieste. Počas výkonu funkcie prezidenta mu zomrela manželka a tak sa stará o dospievajúcu dcéru sám. Popri tom trpí viacerými zdravotnými problémami. Napriek všetkému si uvedomuje svoju zodpovednosť a vie, že je jediný, kto môže vyviesť krajinu z veľkých problémov...

Čo ku knihe povedať? Starý pán Clinton sa na dôchodku asi dosť nudí a preto si vzal na pomoc autora najväčšieho počtu bestsellerov na svete (aspoň podľa New York Times) Jamesa Pattersona, aby sa spoločne pokúsili vytvoriť napínavý politický thriller. Je otázkou, do akej miery sa na románe podieľal samotný Clinton. Treba podotknúť, že prostredie Bieleho domu a fungovanie tajných bezpečnostných zložiek je prepracované skutočne do detailov, no horšie je to už s niektorými menami, ktoré sa v románe vyskytujú. Asi aj preto som mal neraz pocit, že ide o paródiu a nedokázal som knihu vnímať ako vážnu záležitosť. Veď napokon posúďte (Sulejman Cindoruk, Koslenko, Habera, Devina, Lojzko...). Každú chvíľu som čakal, že niekde spoza rohu vyskočí Frank Drebin v podaní Leslieiho Nielsena, aby rozprúdil poriadnu parodickú akciu. Bohužiaľ (alebo našťastie) nestalo sa tak. Nemôžem povedať, že kniha je vyslovene zle napísaná, len sa tvári na môj vkus až príliš vážne, chýba jej zopár vtipných hlášok, ktoré by dej trošku odľahčili, zase to otrepané spiknutie svet verzus Spojené štáty, viacero čudných konšpiračných teórii, samotný prezident je málo charizmatická postava, tí ostatní sú viac - menej do počtu. Zhrnuté a podčiarknuté, možno námet pre režiséra béčkových akčných filmov, ktorý by z toho dokázal vytiahnuť to podstatné a o nejaké dva - tri roky by to išlo v premiére na niektorej zo slovenských súkromných televízii s veľmi priemerným hodnotením. Ale tak pán Clinton si spoluautorstvom aspoň trošku spestril dôchodok.