streda 23. novembra 2016

RECENZIA: Donna Tartt - Stehlík (Slovart, 2015)

HODNOTENIE:  *****

"Lebo čo ak môže niekedy z dobrých skutkov vzniknúť zlo? Kde je napísané, že zo zlých skutkov musí vzniknúť len zlo? Niekedy je možno nesprávne správne? Môžeš sa vybrať zlou cestou, a predsa ťa  zavedie tam, kde si chcel ísť? Alebo inak, niekedy môžeš robiť všetko zle, a aj tak to dopadne dobre?" (s,700).

Ak si nejaký súčasný román zaslúži prívlastok "veľký", tak určite tento. A to ako po stránke rozsahovej, obsahovej, tak nepochybne aj kvalitatívnej. Príbeh trinásť ročného Thea je príkladom toho, že jediný okamih vám môže zmeniť celý život. Spolu s mamou sa idú jedného dňa prejsť do New York -skej galérie, keď tu náhle zaznie ohlušujúci výbuch. Theo príde o mamu a naposledy prehovorí s mužom, ktorý v galérii pár minút po udalosti umiera. Okrem toho je zranené aj dievča, ktoré výrazne zasiahne do Theovho života aj v budúcnosti...

Theovi ostáva na tragickú udalosť pamiatka v podobe obrazu Stehlíka. Po smrti matky sa hlavný hrdina dostáva do bohatej rodiny svojho dovtedy najlepšieho priateľa Andyho. Hoci sa mu v novej rodine páči, aj Andyho rodina, tak ako každá iná, má svoje problémy. Theo nadviaže kontakt s mužom, ktorý bol obchodným spoločníkom umierajúceho návštevníka galérie a zároveň sa staral o zranené dievča, ktoré si všimol Theo tesne po výbuchu. Muž menom Hobby, akoby z oka vypadol Barcelóvi, postavy zo Zafrónovho románu Tieň vetra. Kto knihu čítal, pochopí.
Po čase sa ozve Theov otec, bývalý herec, ktorý pred rokmi odišiel za milenkou do Las Vegas a vykašľal sa na Thea aj jeho matku. Keďže je Theovým najbližším príbuzným, Theovi neostáva nič iné ako sa k nemu vrátiť. V Las Vegas začína od nuly. Nová škola, nový spolužiaci, noví učitelia, ale aj kamarát na život a na smrť menom Boris, ktorého vychováva agresívny otec -alkoholik. Theo vďaka Borisovi spoznáva svet chľastu, peňazí, drog a sexu. Divoké dni a noci utne až nečakaná smrť Theovho otca, ktorý dlžil mafii veľké peniaze. Theo si berie obraz Stehlíka, ktorý nosí neustále so sebou a ktorý akoby určoval jeho život, a vracia sa do New Yorku, tentoraz k Hobbymu. Aj keď to vyzerá, že ich cesty s Borisom sa navždy pretnú, osud je, ako vieme, nevyspytateľný a rád rozohráva priam bizarné hry. Návratom do New Yorku začína Theo akoby novú, veľmi náročnú, bolestivú, očistnú kapitolu svojho života.

Aj keď rozjazd románu je pomalší, potom vás už k sebe nadobro pripúta a ani na chvíľu vás nepustí. Theo má v sebe niečo z Holdena Caulfielda (Kto chytá v žite), takisto Boris je veľmi charizmatická postava, Las Vegas je úžasná road movie a celý príbeh, ktorý v sebe skrýva pútavú cestu, dospeje napokon k pravdivému poznaniu. Preto čítajte a premýšľajte. Práve pre takéto knihy je totiž literatúra taká úžasná a príťažlivá.