piatok 25. novembra 2016

RECENZIA: Ben H. WInters - Koniec sa blíži (Ikar, 2016)


HODNOTENIE:   ***

"Sedemdesiatsedem dní -teraz už len sedemdesiat šesť, menej ako tri mesiace - kto by to počítal? Nezostáva mi dosť času. Zahnal som tie spomienky, prevrátil som sa nabok a premýšľal som o svojom prípade" (S.57). 


Román je druhým dielom trilógie Posledný policajt, ktorého rovnomenný názov prvého dielu získal v roku 2013 prestížnu Edgarovu cenu. 

Svet stojí 77 dní od apokalypsy. Presne toľko dní ostáva do zrážky asteroidu so Zemou. Hank Palace je bývalý policajt. Má svojho psa Bišona - Houdiniho.
Ráno ho navštívi žena menom Martha Milanová, ktorá si pred rokmi privyrábala počas štúdia ako opatrovateľka Hanka a jeho sestry Nico. Prišla nahlásiť zmiznutie svojho manžela Bretta Cavatoneho, ktorý podľa jej názoru odišiel splniť vyššie poslanie.
 Keďže do zrážky asteroidu so Zemou ostáva posledných 77 dní, svet ostal bez telefonického spojenia, bez áut a len s obmedzeným prístupom na internet. Nájsť nejakého človeka za takýchto podmienok je prakticky nemožné. Každý normálny policajt by to nechal plávať. Hank Palace je však iný: "Koľko ti platí za to, že nájdeš jej naničhodného manžela?-
-Och neviem. Vlastne nič. Ja som len...- pokrčil som plecami a cítil som, že sa červenám. -Sľúbil jej, že s ňou zostane až do konca. Je rozrušená.-
-Si blázon-, poznamenala Nico. Bola tma, no tón jej hlasu mi prezradil, že sa usmieva." (s.119). 
Stopy ho zavedú do univerzitného kampusu, kde naplno vládne anarchia. Práve tam sa uchýlila skupina ľudí, ktorá je presvedčená, že existuje možnosť ako zachrániť svet pred záhubou. Medzi anarchistami sa nachádza aj Hankova sestra Nico a jej priateľ Jordan

Do apokalypsy ostáva presne 77 dní. Manžel Marthy Milano je nezvestný, ľudská spoločnosť je rozbitá, nikto nikomu neverí. A v takejto šialenej atmosfére bývalý detektív Hank Palace preberá prípad zmiznutého muža.



Nenechajte sa nachytať, nápad je oveľa lepší ako jeho samotné spracovanie. Keby nebola takým výnimočným spôsobom vykreslená atmosféra pred apokalypsou (pripomína mi katastrofický román pre násťročných- Karanténa), dal by som ešte o hviezdičku menej. Chýbajú lepšie vykreslené postavy, vyššia dynamika deja, väčšie napätie a aspoň minimum čierneho humoru.  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára