piatok 21. septembra 2018

RECENZIA: J.D. Salinger - Do výšok zdvíhajte krov, tesári (Slovenský spisovateľ, 2001)

" Za svojho hrdinu som si zvolil - aspoň v lucídnych okamihoch, keď dokážem presvedčiť sám seba, aby som primerane šetril slovami - svojho najstaršieho, už nebohého brata Seymoura Glassa, ktorý (rád by som povedal jedinou vetou v štýle nekrológu ) roku 1948 počas dovolenky s manželkou na Floride ako tridsaťjedenročný spáchal samovraždu. Mnohými veľkými stránkami svojho života mal blízko k veľkým ľuďom a ostatnými jeho stránkami zase v našej, až neprimerane rozmernej rodine blízko k súrodencom. Vnímali sme ho v mnohých reálnych podobách: videli sme v ňom rozprávkového jednorožca s belasými pruhmi, pokladali sme ho za zväčšovacie sklíčko, ktorým možno zapáliť oheň, bol náš geniálny poradca i dozorný palubný dôstojník, básnik každým cólom, a hoci sa občas ponáral do seba, v detstve takmer sedem rokov účinkoval v populárnom rozhlasovom kvízovom programe, takže všetko, čo s ním súviselo, sa dostalo aj do éteru, a napokon sme ho  prijímali aj ako notorického "mystika" a typ človeka s "rozkolísaným" vedomím. Keďže od začiatku chcem hrať s otvorenými kartami, nemôžem zatajiť - ba vari by som to mal vykríknuť na všetky strany -, že bez ohľadu na to, či mu už vtedy v hlave vŕtal samovražedný plán, rozumel som si s ním z celej rodiny najlepšie, neraz sme sa odušu škriepili, a vzácne mi zapadal do klasickej predstavy maktu, osvieteného muža, ktorý vyzváňajúcim zvončekom upozorňuje, že spoznal Boha." (s.64).

Salinger už asi navždy zostane tým, ktorý napísal nesmrteľné dielo Kto chytá v žite. Okrem toho je však autorom aj viacerých iných diel. Napríklad vynikajúcej zbierky Deväť poviedok alebo kratučkej, no pomerne zložitej knižky Franny a Zooey, ktorá má nábožensko filozofický rozmer. A v tomto duchu je ladené aj dielo Do výšok zdvíhajte krov, tesári
Vraciame sa do štyridsiatych rokov dvadsiateho storočia.Hlavný hrdina (a zároveň rozprávač príbehu) je súčasťou sedemčlennej rodiny Glassovcov, ktorá založila pred rokmi divadelnú skupinu Pantages. Túto rodinu tvoria dvojičky Walt a Walker, najstaršia sestra Boo Boo, dievča Franny a chlapec Zooey, malý génius Seymour a samotný rozprávač príbehu. Rodičia Les a Bessie pochádzajú z hereckej rodiny. Počas detstva sú súrodenci pravidelnými hosťami rôznych vedomostných kvízov, v ktorých vyniká predovšetkým Seymour. A práve okolo neho sa točí väčšina príbehu. Kniha je rozdelená na dve časti. Tá prvá nesie názov celej zbierky a nosnou témou je svadba Seymoura a jeho snúbenice Murriel. Tá druhá (Seymour Úvod) je denníkom, ktorý odhaľuje najskrytejšie miesta veľmi komplikovaného mladého muža.
Tí z vás, ktorí čítali knižku Franny a Zooey, budú pripravení na to, že Sallinger neraz volí zložitú rozprávačskú cestu, ktorá je síce zaujímavá, no vyžaduje si od čitateľa značnú dávku sústredenosti a trpezlivosti. Mňa osobne zaujala viacej druhá časť knihy, hoci je len málo dejová a viacej úvahová. Najväčšiu silu jednoznačne predstavuje postava priam mýtického Seymoura, a to napriek tomu, že je paradoxne už po smrti. Myslím si, že na knihu je potrebné mať tú správnu náladu, v opačnom prípade hrozí, že ju po pár stranách odložíte. Pokiaľ vytrváte, čaká vás menší boj, na konci ktorého však príde odmena v podobe zaujímavého záveru...