piatok 7. septembra 2018

RECENZIA: Ivan Fíla - Muž, ktorý stál v ceste (Ikar, 2018)

HODNOTENIE: *****      SEPTEMBROVÁ KNIŽNÁ SRDCOVKA

" - Už Stalin říkal, že největší nebezpečí jsou židobolševici, - řekl Brežněv. - Dubčeka a ostatní zlomíme, jedině Kriegla ne, toho musíme zničit jinak."
Kriegla nenáviděli, a nejen proto, že byli latentní antisemité. Byl vzdělaný, zcestovalý, ovládal osm jazyku, měl obrovské životní zkušenosti a nadhled, a hlavně byl svobodomyslný, nezávislý a měl pevné morální zásady. Převyšoval je ve všem, a tak ho uráželi: haličský Žid, revizionista, trockista, mezidárodní dobrodruh, major americké armády, špion CIA. Věděli, že má zásadní vliv na Dubčeka, a ten nad ním držel ochrannou ruku." (s.53).

Augustové dni roku 1968 v Československu pripomínali napínavý thriller. A presne v tomto duchu pojal svoj román aj filmový režisér, scenárista a pedagóg Ivan Fíla. V popredí stojí človek, ktorý je dnes väčšine ľudí známy tým, že ako jediný od nátlakom nepodpísal Moskovský protokol. František Kriegel bol však muž, ktorý prežil veľmi bohatý a dobrodružný život, pričom neraz stál na pokraji smrti. Vždy sa snažil zastávať pravdu a bojovať za spravodlivosť. Ako lekár sa zúčastnil v Španielskej občianskej vojne, kde ho takmer zastrelili. Ako Žid bol neustále terčom útokov a posmeškov za svoj pôvod, a to za každého režimu. Mnohí nedokázali stráviť, že majú do činenia s takým vzdelaným človekom  a tak sa ho snažili pri každej možnej príležitosti aspoň nejako ponížiť. Brežnev mu nevedel prísť na meno a snažil sa ho za každú cenu zničiť. Osobne sa poznal s Orwellom, Castrom aj Che Guevarom. Ideu komunizmu považoval po skončení druhej svetovej vojny za jedinú správnu, ktorá by mohla nastoliť v krajine spravodlivosť, mier a poriadok. Neskôr svoj omyl pochopil. Hoci nikdy nemal deti, po jeho boku po celý život verne stála manželka Riva, ktorej celú rodinu vyvraždili v Osvienčime.

"- Tys nikdy nezapochyboval? -
"- Samozřejmě že ano. Deformace systému ale neznamená, že systém jako takový je špatný. Jde o lidi, kteří ho zneužili. A to se musí napravit. Boj za svobodu se neodehrává jen u nás. Američani se bouří proti válce ve Vietnamu, mladý Němci, Francouzi, Italové proti fašistické minulosti svých otcu, všude to vře, rok 68 je rokem revolucí. -
- Kdy si začal režim vnímat jinak, kdy nastala ta změna? -
- V době procesu se Slánským, když rozpoutali antisemitskou kampaň. Musel jsem se tehdy sám sebe zeptat: Čím my se vlastně lišíme od fašistu? A to byl muj zlom. Byl jsem z toho ohromně nešťastný, zemřel muj Buh. Byl jsem rozrušený a nejistý. A pak přišel den, kdy jsem si řekl: Tak tohle všechno, co se děje, je velké svinstvo a budu se pokoušet proti tomu něco dělat, ať se stane, co se stane." (s.122).

Román je písaný v štýle napínavej drámy, thrilleru, podľa môjho názoru je to hotový filmový scenár, o ktorý sa už teraz bije viacero českých aj zahraničných filmových spoločností. Na jednej strane stojí reformné krídlo, ktoré sa naivne snaží pretlačiť tzv. socializmus s ľudskou tvárou - Dubček, Smrkovský, Černík, Kriegel, Šimon a Špaček. Na strane druhej sú to konzervatívci, zradcovia, ktorým po normalizácii nemohol prísť národ na meno: Biľak, Indra, Piller, Lenárt, Švestka, Jakeš. A potom sú tu ešte postavy, ktoré kalkulujú ako sa situácia vyvinie a čakajú na svoju šancu ako hmyz, ktorý sa uloží na zimný spánok a dlhé roky hybernuje: Husák, Štougal. Na strane Rusov nechýbajú tie najsilnejšie mená: Brežnev, Andropov, Kosygin a Grečko. Vynikajúcu atmosféru románu, ktorý natoľko približuje augustové dni roku 1968, že máte pocit, akoby ste sa pohybovali v priamom prenose po pražských uliciach plných tankov, dotvára aj nenápadná prítomnosť Havla a Kryla. Neskôr sa stretneme aj s Palachom. Paralelne s augustovými politickými udalosťami roku 1968 sa odohráva aj tragický príbeh Zory, krásnej mladej ženy, manželky intelektuála Hynskeho, ktorú vyšiel krátky román s charizmatickým kameramanom až príliš draho. Zora akoby vynahrádzala Krieglovcom dcéru, keďže im nebolo dopriate mať vlastné deti a o to bolestivejšie prežívajú všetko, čo sa okolo Zory v horúcom augustovom lete 68 odohráva.

Nedokážem nájsť jedinú slabinu, ktorú by som knihe vytkol. Mrazivá atmosféra, dramatický dej, výborne vykreslené postavy so všetkými ich kladmi aj zápormi, dráma do poslednej strany. Jedna z kníh, ktorú by ste si mali nielen prečítať, ale nemala by chýbať ani vo vašej knižnici, lebo stojí za to sa k nej vrátiť aj viackrát. Len dúfam, že plánovaný film využije jej potenciál, inak by to bola neskutočne premrhaná šanca.